Debat

»Sådan bliver det. Der er intet at gøre«

En ny bog viser citater fra ledere, der forsøger at afvæbne medarbejdernes kritik. DLF opfordrer lærerne til at tale med hinanden om problemerne og fremsætte fælles løsninger.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Overskriften er et af de citater fra chefer til medarbejdere i den offentlige sektor, som lektor på Roskilde Universitet Rasmus Willig har samlet til baggrund for sin nye bog »Afvæbnet kritik«. Han viser, hvordan kritikken og debatten mellem medarbejdere og ledere på offentlige arbejdspladser er forstummet. Det er et problem for de ansatte - men især for borgerne. For kvaliteten forringes, når fagpersoner ikke ytrer sig.

Men skal vi altid tro på citatet - og er der helt sikkert ikke noget at gøre? Der er noget at gøre, om end det kan blive svært, når man ser flere af citaterne fra ledere: »Du taler tingene ned. Tal dem op«, »Du er et brokkehoved«, »Hvad har du selv gjort?«, »Jeg vil overhovedet ikke høre om problemer, du skal komme med løsningsforslag«.

Når lærere oplever at være nødt til at ignorere elever, der har det svært, fordi det ellers ville betyde, at de igen er nødt til at møde uforberedt op i klassen, så kan det synes som en umulig opgave at skulle give løsningsforslag. Løsningen er, at der enten skal fjernes opgaver eller ansættes flere lærere - og det er jo ikke noget, en lærer bestemmer - selv.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Rasmus Willig understreger, at det ikke er den enkelte leder, der er »skurken« i fortællingen. Ledere siger ofte: »Det er noget, vi er blevet pålagt«, og føler sig måske lige så magtesløse. Vi ved, at skoleledere ofte oplever samme slags svar fra deres chefer, hvis de påpeger, at der er problemer - som ikke kun er »udfordringer«.

»Jeg oplever et system, der producerer en uheldig form for kynisme. Mange siger til mig: Jeg ved, at jeg gør noget forkert, men jeg gør det alligevel«, siger Rasmus Willig til Politiken.

DLF mener, at der er noget at gøre. Vi vil arbejde for, at »kommandovejen« fra chefer til ledere til lærere også en gang imellem vendes om. Især når den har negativ konsekvens for elevernes undervisning. Lærere er elevers og deres forældres advokater over for systemet, selvom for eksempel professor Ove Kaj Pedersen forsøger at fremstille læreres og DLF's ønske om ordentlige arbejdsforhold som værende i modstrid med elevernes og samfundets interesser.

Et andet citat fra Rasmus Willigs samling lyder: »Det er altså kun dig, der har det sådan«. Og hvis man tror på det, kan man intet ændre. Men det passer sandsynligvis heller ikke. Så begynd med at spørge hinanden, om »udfordringerne« er ved at blive til problemer - og om der skulle være løsningsforslag, I kunne komme med som samlet lærerkollegium. Det vil være svært at overhøre.

Powered by Labrador CMS