Debat

Fra jeg til vi

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne er gået fra en 'jeg-kultur til en vi-kultur', stod der i Folkeskolen nummer 7. Et managementfirma har undersøgt folkeskolen og i procenttal vist, i hvilket omfang den nye folkeskolelov er blevet implementeret. Og skribenten er helt rørt over, hvor godt det er gået. Det berettes, at der i starten var stor skepsis over for teamsamarbejde, 'men efterhånden er det blevet mere naturligt for lærerne at tilsidesætte deres egne individuelle behov og tænke mere på lærergruppen'.

Efter mit bedste skøn giver teamsamarbejde ingen garanti for en bedre folkeskole - tvært-imod! Ud over at det kan give stress, så kvæler det i mange tilfælde den enkelte lærer og den metodefrihed, som er grundlaget for engageret undervisning, sam-tidig med at der sker en forflyg-tigelse af ansvaret fra det personlige til det kollektive. Det er da også interessant, at det i undersøgelsen oplyses, at kun 19 procent af lærerne mener, at man er nået langt med implementeringen af den nye folkeskolelov. Lærerne er ikke med på vognen, og det ligger naturligvis i det forhold, at mange af disse nye tiltag er blevet os påtvunget. For gode råd er ikke gode, medmindre de er spurgt efter! Lærerne har gennemskuet tomheden i folkeskoleloven.

Nej, lad os komme til handling med det, der er det væsentligste, nemlig de enkelte fag, at fagene får et kvalitativt indhold. Lad os få opstillet præcise faglige mål i de forskellige fag og klassetrin, og lad os komme i gang med at evaluere, om de bliver nået. I teamsamarbejde og udviklingstanken ligger implicit den tankegang, at det ene kan være lige så godt som det andet, hvorved alt stof bliver lige gyldigt. Det bekymrer mig, at vores folkeskole skal være genstand for denne endeløse eksperimentering!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Og så noget helt andet: Giv så eleverne mulighed for at gå til eksamen i flere af folkeskolens vigtige fag, når disse fag afsluttes. Jeg har aldrig forstået, hvorfor der ikke må afholdes eksamen i fagene geografi, biologi, historie og samfundsfag. Det forstår mange elever for øvrigt heller ikke.

Elmo Flaskager

Skjern