Tysklærerforeningen for grundskolen

Blog

Wir können was mit Deutsch und eTwinning.

Påskønnelse af flot læringsforløb med dansk deltagelse med 300 Euro til deling mellem de deltagende klasser. Med venlig hilsen: Pädagogischer Austauschdienst (PAD) des Sekretariats der Kultusministerkonferenz Nationale Agentur für EU-Programme im Schulbereich Graurheindorfer Str. 157 D-53117 Bonn

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hallo Freunde! Unten gibt es unsere Version des Gemäldes von Augustyn-Slubicki-Gymnasium. Alles haben die Schuelerinnen selbst konzipiert. Ich hab' nur das Foto gemacht:) Frieden ist eine Kunst! Gruesse aus Węgrów (Polen)Foto kilde: https://twinspace.etwinning.net/12490/home

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Hvad skete der lige der? Det kunne vi lære af i Danmark. Fokus på de gode historier – og dette her er en virkelig god historie. Den handler om etwinningprojektet ’Frieden ist eine Kunst’ (se tidligere blogindlæg) Projektet har fået dansk kvalitetscertifikat og nu også anerkendelse fra Tyskland.

Sie haben mit dem Projekt „Frieden ist eine Kunst“ einen Preis beim Europäischen Wettbewerb in der Altersgruppe 14 bis 16 Jahre erzielt. Wir gratulieren Ihnen, den Partnerschulen und allen Schülerinnen und Schülern ganz herzlich zu diesem Erfolg!

Die Jury hebt hervor:

„Die Schülerinnen und Schüler haben das Thema Frieden und Kunst vielfältig und sehr kreativ bearbeitet. Das Projekt überzeugt besonders durch die kollaborative Umsetzung. Der TwinSpace wurde nicht nur von den Lehrkräften sondern auch von den Schülerinnen und Schülern genutzt und trug zur Intensivierung der Lernerfahrung bei.“

Sie erhalten ein Preisgeld von insgesamt 300 €, das zwischen den Partnerschulen aufzuteilen ist. 

Wir werden in Kürze ein Glückwunschschreiben und Urkunden für alle am Projekt beteiligten Partnerschülerinnen und -schüler auf den Weg bringen.

#Fil 2

Foto kilde: https://twinspace.etwinning.net/12490/home

Hvad skal der til? En god ide, et samarbejde og ideudvikling på tværs af landegrænser, kreativitet og lyst. Og hvad lavede klasserne i projektet, der kan afstedkomme en sådan anerkendelse?

Jeg har bedt Jeannette Solchenbach-Runge, den danske lærer i projektet om uddybning af projektet, og hun henviste til skolens hjemmeside:

Hvert land forestiller et kunstværk af en kunstner af deres land. Elever fra flere europæiske lande bearbejder og transformerer kunstværkerne. Der er tænkt på en deltagelse i en europæisk sammenhæng. Derudover er der tænkt på et tæt samarbejde de implicerede lande iblandt.

Formålet med projektet:

At forbedre indsigt og viden om andre europæiske kunstner, at forbedre bevidsthed om hvad fred er- at komme hinanden ved- at få indblik i andre skolesystemer og andre måder at gå i skole på.

Undervejs har holdet været på Frederiksborg Slot i Hillerød, for at se vores valgte kunstners værk; kunstnerens Mathilde Fengers værk "Transition". Samtidig så vi Press Photos af Steve McCurry samme sted. Vi har også set på andre skolers valgte billeder og deres fortolkninger, løst opgaver på kryds og tværs og været selv med til at give opgaver. Den af Boesagerskolen stillede, næstsidste opgave lød: Hvordan vil du beskrive fred ved at bruge alle 5(6) sanser? Hvordan smager fred? føles fred? osv.... (ja, på tysk)

#Fil 3

Foto kilde: https://twinspace.etwinning.net/12490/home

Desuden brugte vi skype og chat til at kunne være i dialog med den polske skole.

Arbejdsredskabet Titanpad blev brugt til udarbejdelse af en fælles sang, Prezi og Powerpoint til opgaverne generelt, Youtube til evalueringsarbejde af de unge mennesker selv.

http://www.distriktsskole-smoerum.dk/nyheder/2016/april/%E2%80%9Dfrieden-ist-eine-kunst%E2%80%9D-e-twinning-projekt-2015-2016,-afd-boesagerskolen,-tyskholdet-8rts

Ud fra ideen om kommunikativ kompetence i tysk i en 8. klasse udvikles en ide til et tyskforløb sammen med andre på tværs af landeskel. Kommunikationssproget er tysk, temaet er almen menneskeligt, tilgangen er kreativ og sanseligt og appellerer til elevers brug af krop, fantasi og fremmedsprog og så er der ægte modtagere og samarbejdspartnere i den anden ende. Tilgangen til både det faglige og medmenneskelig forståelse har kort sagt været sjovt, spændende og anderledes. Og alligevel ikke mere anderledes end vi godt alle kunne se os ind i et sådant forløb?

#Fil 4

Bomben. Foto kilde: https://twinspace.etwinning.net/12490/home

Se projektets offentliggjorte tekst og billeder m.m. på projektets twinspace. Vær opmærksom på at det er en lang projektblog med utallige indlæg med materialer og kommentarer som findes ved hele tiden nederst at klikke på linket ’more’. Meget spændende…  https://twinspace.etwinning.net/12490/home

Twinspace har været den digitale platform og i elevernes forskellige udtryk, er der arbejdet med digital dannelse. It er brugt som det redskab til kommunikation, og produktdeling, men har samtidig styrket projektet og dermed også oplevelsen af den tyske kommunikation og forståelse. Et eksemplarisk projekt.

For mig at se har Tysk været både midlet og målet – men i en større sammenhæng med både almen dannelse og digital dannelse i en fin forening med et vigtigt tema og en kreativ tilgang, der alt i alt integreret har gjort Tysk-faget stærkere.