Nu ændres standardkontrakten for forskningsprojekter for MInisteriet for Børn- Undervisnings og Ligestilling.

Nu ændrer ministeriet forskerkontrakter

Undervisningsministeriet ændrer nu de standardkontrakter, ministeriet indgår med forskere, så det bliver tydeligt, at offentlige forskningsinstitutioner som SFI ikke har 'dobbelt mundkurv'.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu bliver der ændret i standardkontrakterne mellem Ministeriet for Børn-, Undervisning og Ligestilling og ministeriets offentlige forskningsleverandører.

Ændringen kommer efter 'Orientering' på P1 i fredags kunne fortælle, at det fremgik af kontrakten mellem SFI og ministeriet om følgeforskning til folkeskolereformen, at SFI havde "ubetinget tavshedspligt", hvilket medfører, at man ikke engang må fortælle, at man er pålagt tavshedspligt. Kontrakten sagde også, at tavshedspligten også gælder efter kontraktens ophør - altså til tid og evighed.

Dobbelt mundkurv til skoleforskere fra SFI

En så vidtgående tavshedspligt er ifølge juraprofessor Sten Schaumburg-Müllers vurdering ulovlig. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling forklarer dog, at de har været på lovlig grund. For i paragraf 3 i kontrakten - se hele kontrakten til højre for artiklen - står skrevet, at "Kontrakten indgås som internt køb i staten". Dermed mener ministeriet, at det er slået fast, at der kun gælder de tavshedsforpligtigelser, som er beskrevet i forvaltningsloven.

"Det betyder, at det er en aftale, der er indgået mellem to enheder (MBUL og SFI) inden for samme myndighed (staten) om løsning af opgaver inden for myndigheden. SFI er en statsinstitution, jf. § 1, stk. 1, i lov om sektorforskningsinstitutioner, og § 1, nr. 2, i bekendtgørelse om sektorforskningsinstitutioner, og medarbejderne på SFI er derfor omfattet af forvaltningsloven, herunder forvaltningslovens regler om tavshedspligt", skriver ministieriet til folkeskolen.dk.

På den ene side står altså en generel formulering om internt køb i staten og på den anden side står der specifikt beskrevet: "Leverandøren og dennes personale skal iagttage ubetinget tavshedspligt med hensyn til oplysninger vedrørende kundens eller andres forhold, som de får kendskab til i forbindelse med opfyldelse af denne kontrakt".

Sten Schaumburg-Müller, der er professor i jura ved Syddansk Universitet forklarer, at det specifikke som udgangspunkt trumfer det generelle:

"Man læser typisk efter en regel, som vi jurister kalder 'lex specialis': Hvis man har to regler, så gælder den specifikke", siger Sten Schaumburg-Müller.

En generel formulering som: "Kontrakten indgås som intern køb i staten", vil altså typisk blive læst således, at af den specifikke beskrivelse af tavshedspligten, som den står i punkt 14 i kontrakten, gælder.

Da elevernes oplevelse af skoledagens længde blev mørklagt

Ministeriet præciserer

Ministeriets for Børn, Undervisning og Ligestilling har sendt et brev ud til sine offentlige leverandører. Overskriften i brevet er "præcisering", og ministeriet skriver, efter at have citeret den ovenstående tekst, hvor "ubetinget tavshedspligt" indgår (hele præciseringen kan findes til højre for artiklen):

"Offentlige forsknings- og vidensinstitutioner er statsinstitutioner. Dette indebærer, at kontrakten skal forstås og anvendes i overensstemmelse med reglerne for ansatte i den offentlige forvaltning. Ministeriet skal i relation til kontraktens bestemmelse om tavshedspligt præcisere, at også denne bestemmelse skal anvendes i overensstemmelse med forvaltningslovens regler om tavshedspligt".

Til det siger Sten Schaumburg-Müller:

"Man kan jo altid diskutere om det er en præcisering eller en total ændring, men det skal ikke skille os ad", siger juraprofessoren.

"Hvis de nu præciserer reglerne, så man ikke længere kan være i tvivl om, at de overholder loven, og ikke pålægger forskerne en udvidet tavshedspligt, så behøver vi ikke længere diskutere, hvordan den oprindelige kontrakt skulle forstås", siger han.

"Det kunne måske endda være sagt endnu mere tydeligt, men nu skriver de, at de selvfølgelig ikke kan pålægge en yderligere tavshedspligt end det, der fremgår af loven. Det er jo fint", siger Sten Schaumburg-Müller.

Angående de fremtidige kontrakter skriver ministeriet:

"Kontrakten bliver ændret, så formuleringen 'ubetinget tavshedspligt' går ud i forhold til offentlige forsknings- og vidensinstitutioner. Der vil i standardkontraktens bestemmelse om 'Tavshedspligt' blive indsat følgende 'Hvis Leverandøren er en offentlig forsknings- og vidensinstitution gælder reglerne for ansatte i den offentlige forvaltning'."

Dermed er det kun private leverandører, der i fremtiden er pålagt "ubetinget tavshedspligt", som betyder, de ikke alene skal holde tæt med indholdet af det, de leverer, men også om, at de er pålagt tavshedspligt.