Debat

De nationale test 2016 - hvor galt står det til? (1)

Jeg har tidligere brugt mange timer på at læse og skrive om de nationale test - men efterhånden blev jeg træt af at løbe på mure og lukkede døre. Jeg blev også syg og måtte holde pause fra skriveriet for i stedet at trampe på min stepbænk for at komme i almindelig sund hjerteform. Men nu har jeg fået en fornem invitation fra tænketanken Sophia: Jeg må deltage i en paneldiskussion om Læreridentitet og Målstyring. Så derfor vil jeg træde tilbage i mine gamle fodspor for at se, hvordan det nu står til med de nationale test.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sidst jeg kiggede på testene, var der mange problemer. Et problem, jeg lagde mærke til var, at der var ingen fornuftig sammenhæng mellem prøveforløb og resultat. I 2010 så det ud til, at elevens resultat i store træk var fastlagt ved besvarelsen af de første 5 opgaver i et profilområde, og der herefter kun skete små tilpasninger i elevens resultat.

Tidligere fik eleven 5 opgaver på samme måde, hvor sværhedsgraden steg eller faldt med 1 logittal, hvilket betød, at elever kunne ende med flotte resultater alene fordi de havde klaret de første 5 opgaver og dermed gjort sig fortjent til at få opgaver med høj sværhedsgrad gennem hele prøveforløbet.

Jeg har skrevet om den ”gamle” adaptive virkemåde i dette link. https://ing.dk/blog/fjern-tavshedspligten-omkring-de-nationale-test-i-folkeskolen-120803

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det, jeg også så dengang, var, at en elev, der fejlede på de første opgaver i et profilområde, ville ende med et lavt resultat, selvom resten af opgaverne i profilområdet blev besvaret korrekt.

Der er sidenhen sket ændringer i den adaptive tildeling af opgaver i et profilområde. Nu får eleven 3 opgaver i begyndelsen af et prøveforløb, hvor sværhedsgraden stiger eller falder med 0,5 logittal.

Jeg har kigget på resultaterne fra 2. årgang på min skole - og er spændt på, om jeg ville se det samme igen. Vil jeg kunne finde prøveforløb, hvor elever klarer sig godt, selvom de næsten ikke kan svare på andet end de første opgaver i et prøveforløb?

Jeg må sige BINGO. Jeg har kun kigget på 3 prøveforløb, og allerede nu kan jeg se, at elevens resultat i hovedtræk er lagt ved de første 3 opgaver i et profilområde. Efter dette, har det ikke den store betydning, hvad eleven svarer.

#Fil 1

Elev 1 kommer ikke godt fra start. Han begår fejl i 2 ud af 3 af de første opgaver. Efter dette klarer han en del af opgaverne - men får ikke lejlighed til at prøve kræfter med opgaver med en sværhedsgrad over 45. Prøveforløbet ser egentlig meget ”adaptivt” ud, men vi ved ikke, om han kunne klare de mest vanskelige opgaver, for han har kun fået 2 med sværhedsgrad over 60.

#Fil 2

Elev 2 kommer bedre fra start. Han begår kun 1 fejl i de første opgaver. Efter dette får han ingen opgaver med en sværhedsgrad under 45.

#Fil 3

Elev 3 kommer rigtig godt fra start. Han klarer alle de 3 første opgaver. Efter dette kan han ikke svare på opgaverne og må springe opgaver over eller gætte sig frem. Alligevel får han ingen opgaver med en sværhedsgrad under 60, og ender som denne aftens topscorer.

Mit generelle indtryk er, at de nationale test kan skelne mellem de elever, der besvarer alle opgaver rigtigt, og de elever, der besvarer alle opgaver forkert. For mellemgruppen, der begår nogle fejl, og har andre opgaver rigtige - der er resultatet usikkert og fremkommer på en måde, der ligner tilfældigheder. Dette kunne være en af årsagerne bag de store udsving i testresultater mellem to testninger af samme elev, som man har fundet i de nationale test.

Desværre ser problemerne ikke ud til at være løst ved ændringerne i den adaptive tildeling af opgaver i 2014.