Mit kokkeri er med støtte fra Nordea-fonden uddelt gratis på 1700 skoler sidste skoleår.

Evaluering: Gratis kogebog hjælper madkundskabs-undervisningen

DPU har evalueret børn- og ungekogebogen "Mit Kokkeri", som er uddelt gratis til 152.000 skoleelever. Bogen har mange steder udfyldt et tydeligt hul i undervisningen. Både lærere og elever mener, at tiden til madkundskab er presset, står der blandt andet i evalueringen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"'Mit kokkeri' bliver brugt i stor stil i madkundskab både i det obligatoriske fag såvel som valgfag. Den udfylder tilsyneladende et 'hul' i undervisningen", står der i evalueringen, som DPU-forskerne Karen Wistoft, Jakob Christensen og Mikkel Lassen står bag. Evalueringen er finansieret af Nordea-Fonden, som også står bag kogebogen.

Anmeldelse: Måske (skole-)barnets første selvstændige kogebog

Tiden til madkundskab er presset

Både lærere og elever er glade for bogen, men lærerne efterlyser mere hjælp til målsætningen for undervisningen.

"Lærerne er glade for bogen, men efterspørger også målbeskrivelser - det vil sige kompetence-, færdigheds- og læringsmål".

I evalueringen kommer det også frem, at lærerne har meget forskellig forberedelsestid til faget, hvilket har betydning for, hvilke retter, de vælger at lave med eleverne. Nogle lærere bliver nødt til at handle efter, hvad der på tidspunktet er tilgængeligt i supermarkedet.

Valget af retter er også påvirket af, hvor lang tid, de tager at tilberede.

"Flere lærere oplever, som tidligere nævnt, at de er presset på tid i undervisningen, og derfor er nødsaget til kun at lave retter, som ikke er for tidskrævende. Det er således ikke kun elever, der oplever, at madkundskab er presset på tid, også lærerne giver udtryk herfor", står der i evalueringen.

Bog indfrier mål

Samlet lyder konklusionen i evalueringen: "Ideologien og hensigten med 'Mit kokkeri' - at børn tager ejerskab for madlavning og får lyst til at eksperimentere med smag og egne retter - er i høj grad blevet indfriet. 'Mit kokkeri' har skabt inspiration og madlavningsglæde ssåvel hjemme som i det nye fag madkundskab".

Læs hele evalueringen via link til højre for denne artikel. 

Powered by Labrador CMS