Lovforslaget vil forringe undervisning af flygtningebørn, mener Danmarks Lærerforening. DLF opfordrer Folketingspolitikerne til at stemme nej.

Underskrift-indsamling mod lovforslag om flygtningebørn

Trods den massive kritik af et nyt lovforslag om undervisning af flygtningebørn, bliver loven alligevel sendt til førstebehandling i næste uge. DLF starter nu sammen med en række andre organisationer en underskriftindsamling for at få politikerne til at tænke sig om en ekstra gang.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg håber virkelig, det får en reel politisk behandling. Jeg ved godt, der er indgået en topartsaftale med KL, men kommunerne må jo også have en interesse i, at de her børn får lært dansk på en god måde, for de står jo med ansvaret for de børn to år senere, når de skal ud i folkeskolen", siger formanden for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen.

DLF revser lovforslag: Integration af flygtningebørn svækkes

Han har haft møde med undervisningsminister Ellen Trane Nørby for at forklare, hvorfor DLF mener, det er altafgørende for de tusindvis af flygtningebørn, at de bliver undervist i modtageklasser i regi af folkeskoleloven, men lovforslaget bliver altså fremsat som aftalt mellem regeringen og KL.

Ok med forsøg

"For det første kanter det både grundloven og formentlig også Flygtningekonventionen, at denne ene gruppe børn ikke får det samme skoletilbud som alle andre danske børn. For det andet sikrer folkeskoleloven nogle minimumskrav til kvaliteten - et timetal, et loft over klassestørrelsen og kvalificerede lærere. Det kan være fint med nogle forsøg, hvor man prøver at gøre det på en anden måde, men så skal man sætte nogle mål og evaluere på dem. Hvis man bare giver kommunerne mulighed for hvad som helst, bare de kalder det et 'særligt tilbud', risikerer vi, at vi først opdager, at de ikke fik lært dansk, når de om to år skal ud i folkeskolen", siger Anders Bondo og undrer sig over, at man vil gennemføre det eksperiment netop nu, hvor man er ved at lægge sidste hånd på det inklusionseftersyn, som kom i gang, fordi det er gået galt med at inkludere en stor gruppe børn med særlige udfordringer i folkeskolen.

Undervisnings-tilbud til flygtningebørn uden om forligskreds

Under sloganet "Alle børn har ret til undervisning i folkeskolen" vil DLF nu opfordre alle, der deler foreningens modstand mod lovforslaget om særlige undervisningstilbud til flygtningebørn, til at skrive under på indsamlingen.

DLF har været særdeles aktive i debatten om lovforslaget og arrangerede i starten af april en høring med indbudte fra interesseorganisationer og Folketingets undervisningsordførere. Til høringen fortalte et ekspertpanel om de mange negative konsekvenser, lovforslaget kan føre med sig. Regeringen har alligevel valgt at fremsætte forslaget.

DLF mener, at flygtningebørn skal blive en del af folkeskolens fællesskab så hurtigt som muligt, men at lovforslaget ikke lægger op til dette. Fagforeningen opfordrer derfor Folketingets politikere til at stemme nej og håber, at underskriftindsamlingen kan hjælpe med det.

Kampagnen vil også bestå af annoncer i de store dagblade samt flyers, som bliver uddelt af DLF-kredse ved 1.-maj-arrangementer på søndag. Annoncerne er underskrevet af flere organisationer, blandt andre Skolelederforningen, BUPL og Dansk Psykolog Forening, og kan findes i aviserne på tirsdag.

Man kan skrive under her: skoleforalle.dk