Skolens motto "Jeg kan, jeg dur" skulle indgå i graffiti-værket på plankeværket på Køge station.

Graffiti uden løftet pegefinger

Hvornår er graffiti kunst, og hvornår er det hærværk? Hvad mener kommunen om det? Og hvilken kultur ligger egentlig bag? Nogle af de spørgsmål fik 5.- klasserne på Uglegårdsskolen i Solrød få svar på, da de havde temauge om graffiti.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En rotte med store fortænder, synlig hjerne og roterende rødt og gult øje er hot. Tilfældige kruseduller og tags på husfacader er not. Det mener 5.- klasserne på Uglegårdsskolen i Solrød i hvert fald. I løbet af temaugen har de samlet billeder af graffiti fra København til Køge. Herefter har de samlet billederne i otte plancher med 64 billeder på hver. Plancherne har fået overskrift - hot eller not, grineren eller grimt, kanon eller kikset, swag eller svagt.

På den måde har eleverne skulle tage stilling til, hvornår graffiti er kunst, og hvornår det blot er visuel forurening. Og det er vigtigt, at eleverne selv har fået mulighed for det, mener lærer på Uglegårdsskolen Sahra Gille.

"Udgangspunktet har været, at vi i lærerteamet har forsøgt at perspektivere det her, så vi ikke bare slår eleverne i hovedet og siger 'fy, det må I ikke'. For der ligger en hel kultur bagved, og det kunne vi godt tænke os at åbne for dem. Det var meget vigtigt for os at sige det uden løftet pegefinger", siger hun.

Kritiske samfundsborgere

Idéen til temaugen kom, efter Solrøds borgmester Niels Hörup (V) og en repræsentant fra DSB var i TV2 Lorry for at diskutere, hvem der skal stå med regningen for fjernelse af graffiti ved stationen i Solrød. Lærertemaet ønskede, at eleverne selv skal kunne tage stilling til udfordringerne.

"Hvis vi gerne vil have, at eleverne skal være kritiske samfundsborgere, så er det en del af det at sætte sig ind i noget for at kunne have en mening om det. Og graffiti er jo en del af vores hverdag. Eleverne kan gøre sig nogle refleksioner og sige 'er det ok, at der er nogle, der ødelægger andres ting?' Men man kan også vende den om og spørge, hvad vi har brug for for at udtrykke os i den kultur, vi skal være en del af? Hvor er der plads til os? Og hvem har defineret, hvad der gør en by smuk?" siger Sahra Gille.

Ugen har været proppet med aktiviteter. Udover plakaterne og udflugterne har eleverne sammen med en graffitikunstner malet graffiti på et plankeværk ved Køge Station - et plankeværk, der var opstillet til formålet vel at mærke. De har øvet sig at skrive såkaldte tags, lavet en pjece, som kan bruges på skolen eller i kommune, hørt historisk oplæg og set film. Og så har de haft besøg af Dee Pee fra Rockers by Choice og Alexander Engels, som har en rap-skole i Farum.

En lille løftet pegefinger

Nu pynter hot eller not-plakaterne på skolen i Solrød. Star Wars-figuren Yoda, der ryger hash, er grineren, mens "FCK" og "BIF" skrevet i blå graffiti er grimt. På en mur er grøn efeu forvandlet til parykken på en kvinde - det er kanon, men en overmalet parkbænk er kikset.

På en af udflugterne havde eleverne mødt en mand, som var ansat til at fjerne graffiti, fortæller Sahra Gille. Han havde gjort stort indtryk på dem. Ikke fordi han havde fortalt, at det var irriterende eller hårdt at fjerne graffitien, men fordi han bekymrede sig om de børn og unge, som bliver taget i at lave graffiti. Det kan nemlig blive rigtig dyrt

"Man kan få bøder på op til to millioner kroner, hvis man bliver opdaget, så man skal holde sig til det lovlige", siger eleven Tobias, der altså er kommet ud af emneugen med en lille fornemmelse af løftet pegefinger.

Powered by Labrador CMS