Matematikbroen letter overgang til gymnasiet

Selv elever, der er dygtige til matematik, synes at overgangen fra grundskole til gymnasium er svær – "alle tal bliver pludselig til bogstaver", siger flere om noget af det svære. Derfor samarbejder grundskoler og gymnasier i Silkeborg og København i projektet Matematikbroen for at lette elevernes overgang.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

24 lærere i Silkeborg og omkring 60 i København er en del af Matematikbroen, hvor de samarbejder med Silkeborg Gymnasium og Gefion Gymnasium.

"Det er især i matematik, at eleverne oplever overgangen fra grundskole til gymnasium som svær. Det viser en screening blandt 1.g'ere i Silkeborg", fortæller Helene Salvagni Binderup, der er medlem af projektgruppen og lærer på Hvinningdalskolen.

"Områderne algebra og modellering er de sværeste for eleverne. Derfor ønsker vi at arbejde med et særligt blik på disse i vores 8. og 9. klasser og gerne også tidligere. Det svære er at gå fra det konkrete til det mere generelle. Det spring kan være vanskeligt. At forstå, at det ikke er underligt at plusse a og b for eksempel".

Lærerne i Silkeborg har mødt hinanden i en kursusrække. Det samme er sket i København ligesom Læreruddannelserne i Silkeborg, Via University College, Professionshøjskolen UCC og Zahle deltager i projektet. Også Institut for Naturfagenes Didaktik ved Københavns Universitet er med i Matematikbroen, der har fået 1,2 million kroner fra A.P Møller Fonden.

 

Lærere mødes i netværk

Ifølge Helene Salvagni Binderup har det også åbnet lærernes øjne for nye undervisningsmaterialer. For eksempel prøver eleverne samme opgave designet til 9.-klasses elever, og sådan som den vil se ud i i 1. g.

I Silkeborg deltager gymnasium, syv folkeskoler og en privatskole i projektet, som betyder at lærerne mødes jævnligt i et netværk. Næste møde skal for eksempel handle om opgaver til den skriftlige prøve, hvor gymnasielærere og grundskolelærere skal diskutere opgaverne, give point for besvarelser og diskutere, hvad de lægger vægt på.

For Karen-Margrethe Lysholm fra Th. Langs Skole har det betydet, at hun nu lægger mere vægt på, at hendes elever i udskolingen arbejder med deres skriftlighed i matematik. At de kan bruge det matematiske sprog, argumentere, dokumentere og fortælle hvordan de konkluderer og vælger den model, som de benytter i en opgave.

"For det lægger gymnasielærerne meget vægt på", fortæller hun. 

 

Barbie i bungy-jump

Hun har et par gange haft besøg af gymnasielærere i sine klasser. For eksempel har nogle af hendes elever arbejdet 14 timer over to uger i et fordybelsesprojekt.

Der er 44 elever i 8. klasse og  to lærere. Her kunne de elever, der ønskede ekstra udfordringer i de to uger, vælge et let gymnasieniveau. Opgaverne kom fra Silkeborg Gymnasiums lærere. 28 elever af de 44 valgte udfordringen. Fire meldte fra undervejs, mens resten blandt andet arbejdede med at vurdere/gætte, hvor mange almindelige elastikker der skulle bruges for at få en barbie-dukke til at bungy-jumpe fra en jernbanebro i Silkeborg og ned til vandoverfladen.

"Eleverne måtte afprøve et elastikspring for dukken på to meter, men ellers skulle de tænke sig frem til nogle resultater, afprøve nogle modeller og huske fejlkilderne. En af dem var, at vi løb tør for elastikker, og jeg købte nogle flere i en anden butik. Så var der pludselig to forskellige slags elastikker, som de skulle regne på og tage højde for forskellige fejlmuligheder", siger Karen-Margrethe Lysholm.

Eleverne har også prøvet at rette elevopgaver fra gymnasieelever og bagefter læse gymnasielærernes rettelser. Det var en øjenåbner for flere, at det er vigtigt, om man skriver store eller små bogstaver og hvilke konklusioner, som lærerne lagde vægt på.

"Det er spændende at udvikle undervisningsmateriale sammen, og vi har fået et øget kendskab til hinandens undervisning", siger Helene Salvagni Binderup.

Matematikbroen bliver i det kommende skoleår udvidet med flere skoler fra Silkeborg, hvor lærerne i overbygningen vil blive tilbudt kurser. Samtidig udvider projektet med lærere fra Viborg Kommune.

Læs mere

Læs mere og se opgaver hos SilkeborgGymnasium

Powered by Labrador CMS