13 procent mere fylder selve undervisningen i lærernes arbejdstid fra 2013/14 til 2014/15.

Lærerne fik 13 procent flere undervisningstimer sidste år

Mission accomplished! Nu er den officielle opgørelse af lærernes undervisningstid for første skoleår med reform og lov 409 offentliggjort, og præcis som regering og KL havde aftalt, så steg den andel af lærernes arbejdstid, hvor de er inde i klassen og underviser, med cirka 13 procent.

Publiceret

regnestykket

I skoleåret 2013/14 arbejdede de fleste lærere på en lokalsåkaldt A08-arbejstidsaftale, hvor det kun var de klassiskekatedertimer, der blev opgjort som undervisning. Men der var 17kommuner, der brugte den ældre A05-arbejdstidsaftale, hvor også foreksempel lejrskoler, elevsamtaler og lektiecafe tæller med somundervisning - det såkaldt udvidede undervisningsbegreb. Det erogså sådan, undervisningstiden opgøres i lov 409, og derfor er detmuligt at sammenligne undervisningsandelen i A05-kommunerne i2013-14 med undervisningsandelen på landsplan i 2014-15. I 2013-14underviste A05-lærerne i gennemsnit 42,6 procent af deresarbejdstid. I 2014-15 var den gennemsnitlige undervisningsandel48,1 procent. Det er en stigning på knap 5,5 procentpoint ellerknap 13 procent.

Tallene ligger i Undervisningsministeriets datavarehus på www.uddannelsesstatistik.dk.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 

 

Økonomiaftale: Lærerne skal undervise to timer mere om ugen

Som bekendt havde den daværende regering aftalt med KL, at hver lærer i gennemsnit skulle undervise to klokketimer mere om ugen svarende til 12,5 procent. Målet er altså i den grad nået, men i modsætning til tidligere er der ingen forhindringer i overenskomsten for, at skruen strammes yderligere.

"Undervisningsandelen vil blive ved med at sige i takt med, at kommunernes økonomi bliver presset. Med Lov 409 er åbnet en stor ladeport for besparelser på kvaliteten", siger formand for DLF's overenskomstudvalg Gordon Ørskov Madsen.

Når kommunerne skærer i skolebudgetterne, så der bliver færre lærere til at levere den samme mængde undervisning, går det ud over undervisningens kvalitet. Der er nemlig ikke ret mange andre steder at tage tiden fra end fra lærerens forberedelse og efterbehandling af timerne. Skole-hjem-samarbejdet kan man ikke skære i - det er et lovkrav, og der er også et fast krav om, at lærerne skal kompetenceløftes, så alle lærere, der ikke har linjefag i de fag, de underviser i, skal efteruddannes inden 2020.

Her samarbejder kommune og kreds om lærernes arbejdstid 

"Så det går ud over to ting", fremhæver Gordon Ørskov. "Det rammer den enkelte lærers mulighed for at tilrettelægge, forberede og gennemføre undervisning af høj kvalitet, så de mange forskellige elever alle får noget ud af undervisningen. Og så bliver der mindre tid til hver enkelt elev, og det betyder mindre kvalitet i relationen mellem lærer og elev".

Bondo på Christiansborg: Partier takker ja til analyse om lærermangel

Lærernes stigende undervisningstimepres gør det også sværere at få besat lærerjobbene i folkeskolen.

"Selv lærere, der virkelig gerne vil den fælles folkeskole, kan jo se, at de får 28-29 lektioner om ugen næste år, og så er der måske et ledigt job på en friskole lige i nærheden, hvor de kun får 24 lektioner. Og så søger de væk, selvom det er med blødende hjerte", fortæller Gordon Ørskov.

Han opfordrer kommuner og regering - for kommunernes økonomi afhænger i høj grad af staten - til at tænke sig rigtig godt om og bremse op, så lærerne ikke får flere undervisningstimer.

"Det må stoppe her", siger Gordon Ørskov og fremhæver, at selvom mange kommuner fortsat sparer ved at skrue op for lærernes undervisningstimetal, så er der også kommuner, der erkender, at her er der strammet rigeligt, og som har besluttet ikke at sætte timetallet per lærer op. 

Mindre undervisning - mere tilstedeværelse til Ballerups lærere Ellen Trane skal forklare sig om stigende undervisningstimetal

Powered by Labrador CMS