Debat

FN´s Internationale autismedag 2. april 2016

Målet er dels at skabe bredere viden om autisme, større forståelse og en målrettet indsats, der sikrer at alle mennesker med Autisme Spektrum Forstyrrelse får en ligeværdig tilværelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hurra for mangfoldigheden!

Vores skole er fra 1955. En af de solide gamle folkeskoler, med kæmpe vinduer, der gør klasseværelset til et drivhus, på en solskinsdag og til en frostboks, når kulden raser udenfor. Dagen før påskeferien, skinner solen skarpt ind ad vinduerne. Anders og jeg taler sammen i en pause, før sidste time. Anders har autisme og jeg er hans lærer.

Hvordan kan du holde dit job ud? Hvordan kan du, smile og sige godmorgen, når jeg kommer ind af døren? Hvordan kan du have tålmodighed, når jeg kaster med bøgerne, bander og råber? Hvordan kan du holde til, at undervise børn med autisme? Spørgsmålene er mange, og jeg tænker: Hvorfor synes Anders, at han er et forfærdeligt menneske?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi skaber eksklusion, når vi gentager den dårlige fortælling.

Adskillige avisartikler og indslag i nyhederne, bekræfter hans fordommene. Børn med autisme mistrives i folkeskolen, og kan ikke inkluderes. De gemmer sig hjemme, med skydespil på computeren, i et værelse med cola og nedrullede mørklægningsgardiner. Mennesker med autisme er enspændere, asociale, voldsomme og passer ikke ind i flokken. Vi hører igen, og igen den dårlige historie, og bekræfter hinanden, i vores fordomme.

Den gode fortælling skaber inklusion.

Dagligt møder jeg umiddelbare, ærlige og sjove drenge med autisme. De siger deres mening, og spilder ikke tiden med smalltalk. De har en stor retfærdighedssans, og lyver ikke. De stiller spørgsmål, som andre børn aldrig kunne finde på. De forstår og taler engelsk, allerede som 10-årige. De har en masse konkret humor, elsker sjov og griner gerne. De hygger sig med seriøse samtaler. De har en langtidshukommelse, og husker selv den mindste detalje. De holder af regler og aftaler, er høflige, venlige og hjælpsomme.

Anders, du har lært mig, at livet er for kort til ligegyldigheder, sladder, smalltalk og uærlighed. Du udfordrer mig i min måde, at undervise på. Sammen med dig, så udvikler jeg min faglighed og kreativitet. Du spreder glæde og viser mig, at livet kan leves på mange måder. Det er let for mig, at smile, når du kommer ind ad døren. Jeg har et dejligt job.

Anders skal se sig selv, som det, ligeværdige medmenneske han er, det er inklusion.

Vi er alle en del af fællesskabet, ikke kun i handling, men også i tanke og tale.

Lad os skabe den gode fortælling, om mennesker der har autisme.

I dag, den 2. april er det FN´s internationale autismedag. Lad os hylde mangfoldigheden.