Forskning

Drengene skar ned på hjemmearbejdet og på matematikengagementet, når de fik ekstra timer i italiensk, viser resultaterne af et projekt med ekstra timer i over 300 italienske skoler.

Ny forskning: Flere timer styrker pigerne, ikke drengene

Gennemsnitligt giver ekstra matematiktimer bedre faglige resultater for både piger og drenge, mens ekstra italiensk-timer ingen virkning har på testscorene. Det viser nyt forskning fra Italien, hvor eleverne i godt 300 skoler fik flere skoletimer. Men når forskerne kigger dybere i resultaterne, tyder det på, at pigerne får mere fagligt ud af den ekstra tid end drengene.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

To italienske forskere, Elena Claudia Meroni og Giovanni Abbiati, har analyseret resultaterne af et EU-finansieret forsøg med ekstra undervisningstimer i matematik og italiensk for 10-11-årige i over 300 syditalienske skoler.

Forskerne fandt ud af, at piger, som fik ekstra matematiktimer, forbedrede både deres matematik- og deres italiensk-kompetencer - sidstnævnte formentlig som følge af forbedret selvtillid og motivation for læring. Men deraf kan man ikke lede, at flere skoletimer altid gavner. For de drenge, der fik ekstra italiensk-timer, blev både dårligere til matematik og også mindre glade for faget. De to forskere gætter på, at drengene har kompenseret for det ekstra engagement i italiensk ved at skrue ned for engagementet i matematik. 

Forskere trækker tæppet væk under Antorini

Både drenge og piger blev gladere for italiensk af at få flere timer i faget, men det var kun pigerne, der faktisk klarede sig bedre fagligt. 

"Køn overses ofte, men ser ud til at være en afgørende dimension, der skal indgå i forsøget på bedst muligt at målrette indsatserne", siger de i en pressemeddelelse.

Eleverne har svaret på en række spørgsmål om deres arbejdsindsats med videre, og forskerne konkluderer, at drengene i høj grad ser ekstra timer som en erstatning for hjemmearbejde, mens det for pigerne supplerer hinanden. 

Resultaterne er offentliggjort i tidsskriftet Education Economics, Taylor&Francis - se link til højre. 

Læs mere

Elena Claudia Meroni, Giovanni Abbiati: How dostudents react to longer instruction time? Evidence fromItaly 

Powered by Labrador CMS