Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

MinUddannelse og tiden der kunne bruges på undervisning og planlægning

Der arbejdes på højtryk rundt i hele landet på at udfylde rubrikker på diverse platforme, som det politisk er besluttet at lærerne skal anvende. De største fortalere for disse platforme må være superbrugere og sælgere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er som matematikvejleder rundt og se på undervisning i klasserne, og den time som jeg her vil fortælle om, var en time, hvor eleverne i en 9. klasse bl.a. skulle arbejde med at udfylde deres målopfyldelse i MinUddannelse. Først fik alle eleverne en computer udleveret, og efter et stykke tid var alle kommet helt frem til MinUddannelse. Så viste alle manglerne i MinUddannelse sig fra deres allerbedste side. Læreren havde lavet undervisningsforløbet, tildelt eleverne mål, men havde så rettet i undervisningsforløbet, men de gamle mål, der i første omgang var fordelt til eleverne forsvandt ikke af den grund. Så bøvl frem og tilbage og ingen faglig undervisning, ventetid, lidt hygge med diverse sider osv. Der er ikke tid til at beskæftige sig med noget, der ikke fungerer i en hektisk skolehverdag.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Jeg er godt klar over, at der sikkert findes meget snedige måder at omgås problemer i MinUddannelse, men det er ikke for lærere med andre opgaver og mange undervisningstimer.

Jeg har virkelig svært ved at forstå, at man i en tid med mindre forberedelsestid og mere undervisning tror at den samlede lærerstand har tid og mulighed for at arbejde med en platform, der ikke er velegnet til lærerarbejde.

Der er for mange elementer i skolen i disse tider, der ikke føre til læring hos eleverne – jeg kan nævne nationale test, lange skoledage og så uduelige platforme. Vi vil alle gerne have at eleverne bliver så dygtige som muligt, men det er ikke det, der sker lige nu.

Folkeskolen trænger til en alvor oprydning og flere penge!