Bedre samarbejde om truede børn

Efter ændringer af Serviceloven i 2001 har i hvert fald de store kommuner prioriteret at samarbejde på tværs af sektorerne om forebyggende foranstaltninger til gavn for truede børn og unge. Det betyder, at skoler og lærere inddrages mere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er både sket værdimæssige og organisatoriske forandringer, og der er sket en markant kompetenceudvikling af sagsbehandlerne, viser en ny undersøgelse fra Socialforskningsinstituttet.

Kommunerne har typisk ændret organisation og etableret en samlet familieafdeling/børneafdeling. De har prioriteret samarbejdet på tværs af sektorer for at kunne se børnenes problemer i en helhed.

Skolerne er en af de sektorer, som i stigende grad inddrages i samarbejdet omkring det enkelte barn. Af rapporten 'Kommuner i udvikling på børneområdet' fremgår det dog også, at det er meget forskelligt, hvor rummelige skolerne opleves af sagsbehandlerne. En sagsbehandler udtrykker det i rapporten således: "Der, hvor de pæne forældre bor, er der ikke meget rummelighed, i al fald ikke

til at rumme børn med sociale vanskeligheder". Og i mindre resursestærke kvarterer betyder det ifølge nogle sagsbehandlere, at der faktisk er for meget rummelighed. Det vil sige, at man både i skolesystemet og hos de sociale myndigheder accepterer for mange problemer, inden man griber ind.

Rapporten kan downloades via linket til højre.

Powered by Labrador CMS