Sveriges børneombudsmand vil øge læreres kendskab til ADHD og autisme

Selv om langt færre piger end drenge får diagnoser som ADHD og autisme, gøres det meget lidt for at ændre på det, mener den svenske børneombudsmand Fredrik Malmberg. I sin årsrapport gennemgår han en række undersøgelser om, hvordan henholdsvis piger og drenge får diagnoser. Han har også talt med børn, som har oplevet situationen. ”Omgivelsernes besværligheder med at identificere og forstå pigernes vanskeligheder betyder, at de ofte får støtte, tilpasning og diagnose senere end drenge”, siger Fredrik Malmberg til Sveriges Television. Han mener, at alle lærere skal uddannes i børn med funktionsnedsættelser.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sveriges Television: BO: Flickor med ADHD missgynnas