Lærere i Ballerup påpeger problemer med rummeligheden

Hver fjerde elev kræver særlig opmærksomhed. Hver fjerde klasselærer oplever, at det tit eller oftest er et problem at gennemføre en god undervisning inden for klassens resurserammer. Det viser en rummelighedsundersøgelse i Ballerup Kommune.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er Ballerup Lærerforening, der har gennemført undersøgelsen. Klasselærere på kommunens ni folkeskoler er blevet spurgt til, hvordan de oplever rummeligheden i folkeskolen.

Hver fjerde elev kræver særlig opmærksomhed

Undersøgelsen viser blandt andet, at 24 procent af eleverne kræver særlig opmærksomhed og tid både i og uden for undervisningen. Af disse elever er lidt over halvdelen opmærksomhedskrævende på grund af problemer med adfærd, kontakt og trivsel (AKT).

66 procent af de opmærksomhedskrævende elever har ikke været gennem en skolepsykologisk undersøgelse.

"Det viser, at det i høj grad bliver den enkelte lærers problem. Man har omdefineret PPR's rolle, så det får en konsultativ og rådgivende funktion frem for en visiterende og mere ansvarstagende, som det havde tidligere", siger formand for Ballerup Lærerforening, John Jensen.

Svært at gennemføre planlagt undervisning

Næsten halvdelen af lærerne i undersøgelsen har svaret, at de oplever problemer med at gennemføre den planlagte undervisning inden for den nuværende resurseramme.

"Det er uheldigt for både læreren og hele klassen", mener John Jensen.

En fjerdedel af lærerne oplever tit eller oftest problemer med at gennemføre undervisningen, mens den anden fjerdedel oplever det periodevist. Det betyder, at cirka 75 procent af lærerne svarer, at det altid, oftest eller periodevist lader sig gøre at gennemføre en god undervisning.

"Så kan man spørge sig selv, om det er tilstrækkeligt. I udgangspunktet skulle det gerne være sådan, at den undervisning, man har planlagt, skal følges i de variationer der kan være", siger John Jensen.

Lærerne mangler kompetencer til rummelighed

Udover de to problemstillinger med elever, der kræver særlig opmærksomhed, og at lærere har svært ved at gennemføre en god undervisning inden for resurserammen, peger John Jensen på yderligere to væsentlige problemer, som undersøgelsen viser.

Det ene er, at 60 procent af lærerne oplever, at de ikke har de fornødne kompetencer til at leve op til kravene om rummelighed og inklusion. Lidt over tre fjerdedele melder tilbage, at de ikke er blevet tilbudt efteruddannelse inden for arbejdet med rummelighed og inklusion.

Det andet problem er, at 40 procent af klasselærerne svarer, at der i deres klasse er elever, der er så svære at håndtere, at både eleven og klassen ville være bedre stillet, hvis elever fik et tilbud under for normalundervisningen.

"Samtidig underbygger undersøgelsen, at der er sammenhæng mellem kravet om rummelighed og det psykiske arbejdsmiljø", siger han.

Rummelighed er en fælles udfordring

Undersøgelsen er gennemført, fordi lærerforeningen har fået tilbagemeldinger fra lærerne om, at rummelighed er et voksende problem. Formålet med undersøgelsen er at skabe en lokal debat i forhold til Ballerup Kommunes erklærede mål om at øge rummeligheden og inklusionen i folkeskolen. Der er behov for en drøftelse af, hvordan politikere, konsulenter, leder og lærere i fællesskab kan løse opgaven med rummelighed, mener John Jensen. Hans oplevelse er, at parterne har forskellige opfattelser af, hvordan det går med projektet.

"Vi har prøvet at afholde os fra at komme med konklusioner om, hvad der skal gøres. Det er snarere et led i en fælles konstatering af, at der er et problem i forbindelse med rummelighed", siger Ballerups lærerformand.

Læs mere

Ballerup Lærerforenings undersøgelse