Debat

Madsen igen igen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vagn Madsen, Brønderslev, har sin vane tro fundet en anledning til at lufte sit mishag ved folkeskoleloven. (Folkeskolen nummer 9). Det undrer vist ingen mere. Og måske ønsker Madsen blot med sine mange, mange indlæg også i praksis at plædere for det syn på undervisning og læring - over for eventuelle læsere - at gentagelse fremmer indlæringen.

Alligevel bliver jeg hver gang noget ærgerlig over Madsens forsøg på at sætte kiler ind mellem faglighed og tværfaglighed, når det er så oplagt, at der er brug for begge dele. Og ekstra ærgerlig bliver jeg selvfølgelig over hans forsøg på at give det indtryk, at jeg skulle stå for, at færdigheder og paratviden er ligegyldige.

Intet ligger mig nemlig fjernere. Jeg har faktisk i årevis arbejdet hårdt for at vinde gehør for, at vi må kvalitetsudvikle arbejdet med de grundlæggende færdigheder og fag. Og jeg har netop hele tiden været blandt dem, der ikke mener, at det er ligegyldigt, om eleverne lærer noget konkret i vore dage, bare fordi der er så mange informationer, som de bare kan hente ind i situationen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Man skal jo vide noget for at vide, hvad man skal lede efter.

Derfor er både det at vide noget inden for de traditionelle fagområder og det at kunne se og arbejde på tværs nødvendigt for eleverne. Begge dele er med til at give den handlekompetence, jeg talte for i mine artikler om skoleudvikling. Det er og bliver ikke et enten eller.

Jørgen Stampe

formand for DLF's pædagogiske udvalg