Skoleledere netværker på livet løs

Lederforeningens medlemmer trives godt i deres job som skoleledere og viceinspektører. En ny undersøgelse fra FTF viser, at 51 procent trives 'særdeles godt' og 44 procent 'godt', og de har markant større netværk end andre FTF-ledere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undersøgelsen, FTF's Lederpejling, viser dog også, at 30 procent af DLF-lederne synes, at de mangler netværk uden for deres arbejdsplads. Det er især lærere, der lige er blevet ledere og dem på det nederste ledelsesniveau, som tørster efter at udbygge deres netværk. Selvom 81 procent af skolelederne allerede er med i en ledernetværksgruppe, vil mange gerne ind i endnu flere netværk. De fortæller i undersøgelsen, at de i netværkene møder nogle der lytter, når de har problemer, og som kommer med nye vinkler på problemstillingerne og giver faglig sparring. Skolelederne betegner selv netværkene - både de interne og de eksterne - som vigtige for deres jobtrivsel.

Skolelederne ser gerne, at Lederforeningen hjælper med at igangsætte og understøtte netværk - 47 procent siger "helt enig" hertil, og 35 procent er "enige". Der er dog også kritiske røster - for eksempel fra en leder i et lokalområde, hvor den konkurrerende skolelederforening organiserer størsteparten af skolelederne og fra en leder, som mener, at DLF er for medarbejderdomineret og derfor ikke vil være i stand til at løfte opgaven tilfredsstillende. Der er link til undersøgelsen til højre for denne nyhed.