Formand for skoleudvalget i Køge Helle Poulsen har skrevet til ministeren for at få svar på, om det er lovligt at konvertere timer for en hel skole. For loven er for uklar til at finde hoved og hale i, hvad der er muligt inden for lovens rammer.

Formand for skoleudvalg i Køge: Ved ikke om skole begår lovbrud

Begår Hastrupskolen lovbrud, når hele skolen kører med kortere skemaer? Det ved vi ikke i skoleudvalget, lyder det fra formanden. Hun afventer svar fra ministeren på, hvad der ligger i loven.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hverken skolechefen i Køge eller skolebestyrelsesformand for Hastrupskolen i Køge er i tvivl om, hvordan folkeskolelovens paragraf 16b skal forstås. Alligevel tolker de den forskelligt.

Ifølge skolechef Søren Thorborg giver paragraffen ikke mulighed for at konvertere dele af den understøttende undervisning for en hel skole, når loven kræver en individuel vurdering af hver klasse. Det har han påtalt over for Hastrupskolen, hvor elevernes skoleskemaer har været to timer kortere om ugen siden uge 3. i stedet har eleverne fået en ekstra voksen ind i to af de tilbageværende timer.

Skolechef til politikere: Tilpas loven til jeres udmeldinger 

Men vi begår ikke lovbrud, lyder det fra skolebestyrelsesformand på Hastrupskolen Søren Johansen. For lærerne har meldt ind for hver klasse, at de mener, at der er et pædagogisk behov for færre skoletimer og flere timer med en ekstra ressource, fortalte han til folkeskolen.dk i fredags. I stedet kritiser Søren Johansen skolechefen for ikke at respektere kommunens politikere, som har ladet det være op til skolebestyrelserne at vurdere mulighederne i paragraf 16b.

Men skolechefen gør bare sit arbejde, når han påtaler et muligt lovbrud, mener formand for skoleudvalget i Køge byråd Helle Poulsen, Venstre. Hun tør dog ikke give et bud på, om skolechefen har ret i sin tolkning af loven.

Skolebestyrelses-formand til skolechef: "Du er helt out-of-line" 

"Jeg bad skolechefen i januar skrive til ministeriet for at få en total afklaring af, hvordan paragraf 16B skal tolkes. Og her skriver ministeriet meget klart, at man ikke kan konvertere for flere klasser ud fra en samlet vurdering. Spørgsmålet er så, hvis man gør det ud fra en vurdering af hver enkelt klasse, og man så tilfældigvis ender med, at hver klasse har nogle særlige behov. Må man så gerne må gøre det for en hel skole? Det ved vi ikke endnu", fortæller hun.

Formand: Vi afventer svar fra ministeren

Som formand for skoleudvalget har Helle Poulsen derfor sendt en ny forespørgsel til ministeren for at få en afklaring på, hvad der er muligt inden for lovens rammer.

"Jeg har skrevet til ministeren for en 14 dages tid siden, og jeg afventer stadig svar. Vi drøftede det på skoleudvalgets møde i onsdag, og her blev vi enige om, at vi afventer ministerens svar", fortæller hun.

Køge-skole forkorter skoledagen for alle elever 

Hun håber dog på, at ministeren vender tilbage med et grønt lys til, at skolerne kan konvertere så meget, som de selv finder relevant.

"Som Venstre-kvinde går jeg ind for, at skolerne selv skal have lov til at bestemme så selv som muligt, fordi lokale løsninger er de bedste løsninger. Det er også derfor, at vi i Køge har lagt alle de beslutninger ud til skolerne, som loven tillader", fortæller Helle Poulsen.

Enhedslisten: Hastrupskolen ødelægger reformen

Formandens holdning deles dog ikke af alle skoleudvalgets medlemmer. Enhedslistens medlem Jette Jørgensen fortæller, at hun er stor modstander af, at Hastrupskolen har valgt at konvertere for alle skolens elever.

"Jeg synes faktisk, at de ødelægger folkeskolereformens intentioner. For de går egentlig ind og sætter sig som herre over reformen og siger, at det ikke dur", siger hun.

Kommuner efterlyser klarere regler for korte skoledage 

Modsat sit partis meldinger fra Christiansborg plæderer hun for at give reformen tid. Og hun mener ikke, at det giver mening at tale om, at en skole kan have særlige behov for alle skolens klasser.

"Jeg synes ikke, at Hastrupskolen giver reformen en chance. Jeg synes i stedet, at de skulle kæmpe for at få det virkelige liv ind i den understøttende undervisning såsom cykelsmeden, tømreren og sportsklubben", siger Jette Jørgensen.