App hjælper elever med regneopgaverne

"Hov, jeg kan se, at du har lavet en fejl. Det er fordi, du glemte at lægge menten til, inden du plussede. Kig med her og lær, hvordan du gør". Sådan kan det lyde fra en matematik-app udviklet af to it-ingeniører og målrettet til færdighedsregning for elever i 2.-6. klasse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Idéen til matematik-app'en opstod for to år siden, da Jakob Halling og Martin Fruergaard fik mulighed for at overvære en række matematiktimer i folkeskolen.

"Vi kunne se, at der ofte var mange børn til én lærer, og at det stort set var umuligt at tilbyde individuel feedback på opgaver til alle elever. Det var især et problem for de børn, der ikke kunne komme videre uden hjælp", fortæller Martin Fruergaard i en pressemeddelelse om app'en Sensei Learning.

"Vi begyndte derfor at undersøge de matematik-apps, som var på markedet og undrede os over, at de stort set bare var fyldt med en endeløs række af forholdsvis kedelige øvelser tilsat lidt krydderi i form af spilelementer. Og så satte vi os for, at udvikle en mere intelligent app, der kan spotte barnets vanskeligheder og fejl.  Vores mål har hele tiden været at udnytte det digitale medies muligheder for at skabe konkret feedback og dermed læring," siger Martin Fruergaard, nyuddannet ingeniør fra Aarhus Universitet.

De to ingeniører fortæller, at app'en er forsynet med computerintelligens, der kan hjælpe det enkelte barn videre, når det har fejl i matematikken. App'en genererer løbende vejledninger og tilbyder nye øvelser til barnet.

Matematik-app'en indeholder data fra 200 skoleelever og er under løbende udvikling, fortæller ingeniørerne.

Powered by Labrador CMS