Lederen skal have styr på didaktikken, mener Henrik Berggren Jessen, der selv er skoleleder

Rejsehold på tur: "Det står og falder med styrket ledelse"

Det kører rigtig godt på de skoler, hvor ledelsen er tydelig, teoretisk velfunderet og har valgt en retning for skolen, siger Henrik Berggren Jessen fra Skolens Rejsehold. Rejseholdet nu har besøgt 11 skoler på dets færd gennem landet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvis ledelsen har styr på didaktikken, virker det hele vejen ned gennem skolen", uddyber Henrik Berggren Jessen. "Hvis ledernes teoretiske grundlag er i orden, virker det også i praksis".

Han nævner Gesten Skole ved Vejen, der har en klar og velgennemført læsepolitik, som et eksempel. Men mange andre skoler kunne nævnes, siger han.

"Jeg er imponeret over lærerne og den gejst og gnist, der er mange steder", tilføjer han. "Så jeg er såmænd ikke så bekymret. Men selvfølgelig er der ting, man kan korrigere på. En styrkelse af den fagligt metodiske indsigt ville hjælpe. Derfor har vi også fokus på efteruddannelse".

Rejseholdet er ved at være ved vejs ende

I næste uge tager Rejseholdet på sin sidste rundtur. Derpå skal holdet efterbehandle de mange indtryk og skrive anbefalinger til regeringens Vækstforum om, hvordan folkeskolen kan forbedres.

Når Henrik Berggren Jessen umiddelbart mener, at en styrkelse af ledelsen på det fagligt-pædagogiske plan er den mest sikre vej til forbedringer i skolen, skyldes det ikke, at han selv er skoleleder, siger han. Selvfølgelig ikke. Han har bare konstateret, at de steder, hvor ledelsen er didaktisk kompetent, fungerer skolen bedst.

"Det står og falder med ledelsen", fastslår han.

Foruden ham består Skolens Rejsehold af to folkeskolelærere, en erhvervsskoleleder, formanden for Folkeskolerådet og en svensk professor.