Anerkendelse nøglen til at bryde den sociale arv i skolen

Børn med en svag social baggrund og problemer i hjemmet har brug for hjælp til opleve værdien af det at gå i skole og lære, og de har frem for alt brug for at opleve sammenhæng. Anerkendelse spiller en stor rolle, siger en ny rapport om social arv.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Pædagogiske Universitets rapport 'Skolen og den sociale arv' indgår i Socialforskningsinstituttet store forskningsprogram om Social Arv, hvis hovedresultater blev offentliggjort i dag.

Undersøgelsen har fundet fem kvaliteter ved undervisningen, som har betydning for at kompensere for, at hjemmet ikke støtter elevernes engagement i skolen:

1. at erfare værdien af skoleaktiviteter og engagement for eksempel ved forskellige former for påskønnelse og veldefinerede, synlige 'værdimålestokke' såsom udstillinger, opvisninger, forestillinger.

2. at have særlige rettigheder - altså at læreren stiller forskellige faglige krav til forskellige elever.

3. at blive udfordret fagligt i forlængelse af deres resurser. Det kræver, at læreren er fagligt velfunderet og kan anvende sin faglige kompetence kreativt med blik for potentialet i det enkelte barns interesser og resurser.

4. at blive involveret i sociale faglige aktiviteter. Det vil sige, at læreren har blik for, hvordan det faglige arbejdes indhold kan være mødested og grundlag for sociale samspil mellem børn, og hvordan sådanne samspil kan inspirere det faglige arbejde.

5. at elevernes faglige, personlige og sociale ressourcer anvendes i klassen, og at det anerkendes som en kvalitet at arbejde på at lære noget, man har svært ved og bede om hjælp til det.

Forfatterne Anna Maj Nielsen, Kirsten Fink-Jensen og Charlotte Ringsmose har dels studeret tidligere forskning på området, dels observeret undervisningen i to 3. klasser. De peger på, at det er afgørende, at der på skolen er "positiv ethos", dvs. klare værdier, faglig stolthed, anerkendende relationer og ambitioner om at gøre en forskel for skolens elever, både fagligt, socialt og dannelsesmæssigt. Det gør det lettere for læreren at se meningen, når børnene giver daglige udfordringer i klasselokalet.

Rapporten om Skolen og den sociale arv kan ligesom de øvrige rapporter i forskningsprogrammet Social Arv downloades på Socialforskningsinstuttets hjemmeside - se links til højre.