Svensk rapport sår tvivl om effekten af læreruddannelse

I januar måtte den nationale svenske myndighed Skolverket trække en rapport tilbage, der bl.a. viste, at andelen af lærere med læreruddannelse ikke havde betydning for skolens resultater. Nu er en ny version klar, og Sverige diskuterer igen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne gang har Skolverket et meget bredere statistisk grundlag for sin rapport, som har til formål at finde statistiske metoder til at beregne skolers effektivitet. Konklusionerne er nedtonet, men forskerne kan stadig ikke finde nogen statistisk sammenhæng mellem antallet af læreruddannede på en skoles lærerværelse og skolens effektivitet forstået som bedst mulige elevkarakterer for pengene. De siger dog selv, at det ikke er det samme som, at den sammenhæng ikke findes.

De svenske lærerorganisationer er stærkt kritiske over for rapporterne:

"At skoler med en lavere andel uddannede lærere fremstår som mere effektive i denne analyse beror først og fremmest på, at ikke-læreruddannede lærere har en lavere løn. Al anden forskning viser, at kompetente og veluddannede lærere er det vigtigste. At eleverne lærer så meget som muligt må være vigtigere end at skolen er så billig som mulig", siger formand for Lärarförbundet Eva-Lis Preisz.

Kommende rapport viser klar sammenhæng

Skolverket er samtidig på vej med en anden rapport, der viser et helt andet resultat. I fjor inspicerede Skolverket omkring 850 skoler i 34 kommuner. Her sammenlinges inspektionsresultaterne for tre kommuner med kun mellem 58 og 72 procent læreruddannede undervisere med tre kommuner, hvor over 89 procent af lærerne har den fire et halvt-årige pædagogiske uddannelse bag sig.

"Og når vi sammenligner kundskabsresultaterne i de to grupper, er der en tydelig forskel. De med en høj andel af pædagogisk uddannede lærere har generelt bedre resultater", siger undervisningsråd i Skolverket Birgit Skjönberg til Lärarnas Tidning.

Skoleminister Ibrahim Baylan var stærkt kritisk over for den første udgave af rapporten, og blandt hans politiske modstandere hævdes det, at det var ham, der pressede Skolverket til at trække rapporten tilbage. Han er overrasket over, at lærerudannelse ikke influerer på skolens resultater:

"Jeg er alligevel tilbøjelig til at tro, at læreruddannelsen har en vigtig funktion. Det duer ikke at tage hvem som helst ind fra gaden til at gøre lærernes job", siger Ibrahim Baylan i Svenska Dagbladet.