Tysklærerforeningen for grundskolen

Blog

Hvem kan? – Aalborg kan!

Da jeg var ung lærer og deltog i lands-, regions- og kommunale kurser i tysk, stødte jeg altid på kommunale fremmedsprogskonsulenter. Enhver lidt større kommune med respekt for sig selv havde en fremmedsprogskonsulent, der var koordinator og især inspirator for sproglærerne. Med lov 409 har fremmedsprogslærerne mere end nogensinde brug for en sådan støtte og inspirator. Er det en uddød race? Nej, jeg fandt Ann Katrine Stendal Rannestad i Aalborg-Nørresundby kommune. Det blev et interessant besøg.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi sidder over for hinanden i skoleforvaltningens kantine i Nørre Sundby. Foran os ligger en planche, der illustrerer skoleforvaltningens intentioner, hvad angår international undervisning og fremmedsprog.

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

#Fil 2

#Fil 1

Ann Katrine indleder: ”Jeg har været ansat her i forvaltningen som fremmedsprogs- og pædagogisk udviklingskonsulent og kald det bare ”vidensdriver” siden 2008 og mit hovedarbejdsområde består af tre ting: support, support og support”. Tonen er lagt.

Et af Skoleforvaltningens fem mål er, at alle har mod på at deltage i verden. Det gælder såvel elever som lærere, og det gælder det internationale og fremmedsprog.

Ann Katrine præciserer: ”Vi har siden 2014 i kommunen haft den overordnede internationale strategi, at vi vil lokke verden til Aalborg og Aalborg ud i verden. Skoleforvaltningen kommunikerer især gennem facebook, hvor Aalborg Kommunes Skoler har 4675 følgere. Sammen med Aalborg Kommunes 56 skoler har vi næsten 20000 følgere, hvilket indebærer, at vi hurtigt kan komme ud til den kreds, vi interesserer os for, og som interesserer sig for os.”

Facebook

Her et eksempel fra Facebook på, hvorledes der kommunikeres. Det drejer sig om udvekslingseleven Ramona:

Ramona har i den grad mod på verden - og Danmark :)

Ramona Lörsch er 15 år og kommer fra Sydvesttyskland, men siden skolestart i år har hun været udvekslingselev i 9.b på Tofthøjskolen og bor hos en dansk familie i Storvorde.

Hun havde aldrig før været i Danmark og kunne ikke et ord dansk, men Ramona havde så stor interesse for de nordiske lande og det danske sprog, at hun kastede sig ud i et halvt års udvekslingsophold. På mindre end fire måneder har Ramona lært så meget sprog, at hun nu følger timerne på dansk og er klar til at deltage i nogle af de kommende terminsprøver. Ud over de faste timer har hun valgfag i musik og synger med i Klarup Kor.

Sammen med Ramona er lærerne ved at planlægge, at eleverne i 9. klasse til foråret skal besøge Ramonas skole i Tyskland. Men finansieringen skal lige falde på plads.

Udvekslingsopholdet er kommet i stand gennem et samarbejde mellem Tofthøjskolen, Klarup Skole og den danske organisation ’MyEducation’”.

Kommunikationsteam

Ann Katrine uddyber, at forvaltningen har et kommunikationsteam, der formidler informationer, og hvor der kommunikeres positive oplevelser. Der er eksempelvis international uge i uge 47, og der arrangeres chataftener på facebook.

Der er i kommunen fundraisere, der hjælper med at skaffe økonomi til skoler, der har en god ide. Ann Katrine refererer her bl.a. til ”Erasmus+” (http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/tilskud-til-udveksling-og-internationale-projekter/programoversigt/erasmusplus),

hvorigennem kommunen har muliggjort studieophold og praktik i udlandet.

Ann Katrine Rannestads primære ansvarsområde er det internationale aspekt, og hun arbejder målrettet med internationale milepæle og systematisk med at sende elever og medarbejdere ud i verden. Der er en pulje på 340.000 kr., hvor skolerne kan søge midler til deres aktiviteter. 

Udvekslingsstudenter

Ann Katrine understreger betydningen af at udnytte de muligheder, der er inden for rækkevidde, når det drejer sig om at benytte udvekslingsstudenter: ”Vi har fra efteråret 2015 haft en 18-årig tysk udvekslingspige gennem AFS, som skal assistere som fuldtids hjælpelærer og bringe den internationale dimension ind på to skoler hele dette skoleår.  

Vi havde ligeledes to meget dygtige tyske ”interns” gennem AIESEC i maj og juni 2015, som var tilkoblet fire skoler”. Anne Katrine understreger, at der er tale om assistenter og ikke en egentlig lærerfunktion. ”Det lader vi lærerne om!”

Skolerne melder positivt tilbage og understreger, at den autentiske kontakt er nødvendig for at bringe sproget en autenticitet, hvor eleverne lærer det sprog, der tales anno 2016 også af unge mennesker, og hvor kultur og samfundsforhold helt naturligt indgår i den daglige undervisning.

Skolernes lærere udtrykker, at der bringes en afslappethed ind i undervisningen, der afspejler sig i elevernes progression, hvad angår udtryksfærdighed. ”Vi oplever, at eleverne gerne vil kunne og har mod på det tyske sprog.”

Skolerejse

Med tilskud fra den ”International Dimension” drager to niendeklasser fra Tofthøjskolen, Storvorde med deres lærere medio april 6 dage af sted til Kell am See i Tyskland for med jævnaldrende elever fra Hermeskei Gymnasium at opleve hverdagen på egen krop, hvorledes det er at bevæge sig ud på fremmed grund og lære af andre, at man kan lære af hinanden på tværs af kulturer og sprog, samt at venskaber kan opbygges og udvikles på trods a forskellighed.

Das fliegende Klassenzimmer

Endelig har Aalborg Kommune i efteråret 2015 – inspireret af English House i Hirtshals - haft et projekt ”Das fliegende Klassenzimmer”, hvor kommunen ansatte en dygtig tysker til 3. dage om ugen at besøge kommunens skoler. Under klassebesøgene, der havde 5. -9. klasse som målgruppe, blev der kun talt tysk, og der blev hovedsagelig lagt vægt på kultur og samfundsforhold gennem spil og leg, dramatisering mv. Arrangementet var ”en bragende succes med lange ventelister”, som Ann Katrine udtrykker det.

Der sker noget på sprogområdet i Aalborg, og det er forfatteren af denne blogs stille håb, at Aalborginitiativet vil brede sig som ringe i vandet og bringe inspiration også til andre kommuner. Hvorfor ikke lade denne blog tilflyde skoleledelser, skolebestyrelser og den lokale kommune. Måske kunne det sætte skub i et og andet til glæde for elevernes tyskundervisning. 

Powered by Labrador CMS