"Det var ikke, som Folkeskolen.dk har påstået, fordi Undervisningsministeriet ville mørklægge tallene", skriver direktør for SFI Agi Csonka i et debatindlæg i Politiken i dag.

SFI anklager Folkeskolen for fordrejning

I et debatindlæg i dag i Politiken anklager SFI’s direktør, Agi Csonka, Folkeskolen.dk for at gøre en fjer til fem høns i en konflikt omkring offentliggørelse af tal for, hvad eleverne synes om den lange skoledag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Agi Csonka, der er direktør i SFI, angriber 10. februar i et indlæg i Politiken folkeskolen.dk med overskriften: "Derfor blev én forskerfjer desværre til fem høns". (Se link til højre for denne artikel)

Sagen handler om, at Folkeskolen forsøgte at få at vide, hvad elevene mener om skoledagens længde. Eleverne var blevet spurgt om netop det i forbindelse med, at SFI gennemførte en undersøgelse til en statusrapport på folkeskolereformen - bestilt af Ministeriet for Børn og Undervisning og Ligestilling. Det lykkedes ikke for Folkeskolen at få svaret.

Afslaget på at give tallene til journalisterne er ene og alene begrundet i forskernes faglige vurdering, lyder det fra Agi Csonka i debatindlægget.

Direktøren skriver: "Men det var ikke, som Folkeskolen.dk har påstået, fordi Undervisningsministeriet ville mørklægge tallene."

Chefredaktør på Folkeskolen Hanne Birgitte Jørgensen er langt fra enig i den udllægning af forløbet. 

Elevernes opfattelse af skoledagens længde mørklægges

Chefredaktøren fortæller, at SFI den 9. december under en 19 minutter lang samtale med Folkeskolens journalist tilbød, at man gerne ville udlevere elevernes svar på spørgsmål 31 i undersøgelsen: »Hvad synes du om skoledagens længde?«

"SFI ville sende svarene fordelt på klassetrin, men skulle dog lige »cleare« med ministeriet, at de måtte udlevere svarene. Det afslog ministeriet, og Folkeskolen endte med at søge aktindsigt i både spørgeskema og elevernes besvarelser", siger Hanne Birgitte Jørgensen.

Afslaget om aktindsigt fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling havde den begrundelse, at det var i modstrid med databeskyttelsesloven at udlevere oplysningerne.

"Det var altså en anden begrundelse end den, som Agi Csonka nu fremfører. Derfor klagede vi over afgørelsen. Og derefter besluttede ministeriet sig til, at SFI kunne udgive den del af rapporten - som så viste, at eleverne synes at skoledagen er for lang", siger Hanne Birgitte Jørgensen.

Hun forklarer, at redaktionen mener, at oplysningerne om elevernes oplevelse er et væsentligt input i debatten på linje med alle de øvrige afrapporteringer af, hvad forskellige aktører oplever.

Da elevernes oplevelse af skoledagens længde blev mørklagt

Fakta formidlet forskelligt

Agi Csonka skriver i debatindlægget, at: "Det er svært at forestille sig en eneste elev, der isoleret set synes, at en længere skoledag er en god idé."

Chefredaktøren har hæftet sig ved, at der ifølge SFI's eget notat dog er fire procent af eleverne, som før reformen blev indført, mente at skoledagen var for kort.

Afslørende notat: Skoledagen blev lang mod elevernes ønske

Agi Csonka skriver også i indlægget: "Hvad notatet først og fremmest siger noget om er, at skoleelever bliver mere skoletrætte, jo ældre de bliver".

Men her undrer Hanne Birgitte Jørgensen sig over den læsning af tallene:

"I notatet fra SFI fremgår det, at andelen af elever, der synes dagen er "for lang" eller "alt for lang" er fordelt på klassetrin:: 5. klasse: 68 % 7. klasse: 84% 9. klasse 78%".

Læs mere

Agi Csonka indlæg i Politiken: "Ja skoleeleverbliver mere skoletrætte jo ældre de bliver"

Powered by Labrador CMS