Tysklærerforeningen for grundskolen
Blog
Robotter som tysklærere
Fagre nye verden er på trapperne i Tyskland. Flygtningebørn, der skal lære tysk, forventes undervist af robotter som supplement til den daglige undervisning.
Skal man tro Deutsche Welle (deutschewelle.de), har forskere ved universitetet i Bielefeld i Tyskland udviklet robotten ”Nao”, der skal hjælpe flygtningebørn med at lære tysk.
Stefan Klopp, der er ekspert i kunstig intelligens ved Bielefeld Universitet, mener, at robotterne vil kunne benyttes som ekstra støtte i den daglige undervisning, så der gives individuel undervisning.
Ideen til robotterne er oprindelig udviklet i Japan, hvor man har indhøstet gode erfaringer.
Nao vil efter sigende ved hjælp af kamera, mikrofoner og programmering via tablet kunne indrettes, så de bliver i stand til at give sproglig støtte især visuel til børn i 4-5 års alderen. Robotten, der ligner en lille dukke, skal kunne interagere med barnet. Kunstig intelligens og programmering skal kunne føre til, at børn hjælpes, så de bliver bedre til at tilegne sig tysk.
Forsøget er i sin vorden. Det igangsættes inden for de næste 18 måneder, og forsøgsperioden er foreløbig 3 år.
Dette er ikke en tidlig aprilsnar, men mon ikke der vil gå nogle år inden det bliver et supplement til den daglige tyskundervisning i Danmark?