Livslang børnehave

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lifelong kindergarten - under den overskrift holdt professor Mitchel Resnick, MIT Media Lab, USA, foredrag på konferencen 'Matematik og naturfag i verdensklasse'.

Han argumenterede for en undervisningsmetode, der i korthed går ud på at give eleverne velegnede redskaber, for eksempel computere og lego, at lege med, så sker der læring. Især lærer eleverne matematik og fysik, men sociale kompetencer udvikles også.

Mitchel Resnick baserer blandt andet sin didaktiske teori på iagttagelser af børnehavebørn, der leger med byggeklodser, fingermaling og modellervoks. I den form for leg sker der læring, påstår han. På skoleniveau er det så hensigtsmæssigt at udskifte fingermalingen, modellervoksen og byggeklodserne med computere og lego.

Lærerens opgave er så blandt andet at hjælpe eleverne med at bygge en robot af lego, for eksempel. Samt hjælpe dem med at udlede den matematiske og fysiske lærdom, der 'gemmer' sig i 'byggeprocessen', og det, eleverne efterfølgende sætter robotten til, for eksempel at lade den gå rundt i en cirkel.

Pigen og fuglen

Mitchel Resnick gav et eksempel med en pige, der var så glad for fugle, at hendes forældre gav hende en 'birdfeeder'. Men fuglene havde spist, når pigen kom hjem fra skole. Hun byggede nu en særlig anordning på birdfeederen, så et videokamera optog fuglene, når de spiste. Så kunne hun se, hvordan de spiste.

'Pigen fik en basal indsigt i, hvad naturvidenskab er', forklarede Mitchel Resnick. 'Der er noget, man gerne vil undersøge, og så bygger man et apparat, der kan undersøge det'.

'I første omgang havde pigen bygget apparatet, så fuglen skulle veje 100 kilo, for at videokameraet kunne gå i gang. Men så justerede hun, og så virkede det. Sådan har naturvidenskabsmænd gjort til alle tider'.

Mitchel Resnick er - som sin chef på Media Lab, Seymour Papert - meget entusiastisk, når han fremlægger sine pædagogiske ideer. Man kan høre et opgør med et stift, læseplansorienteret nordamerikansk skolesystem.

'Når børnene er i børnehave, skaber de selv, men når de kommer i skole, får de fyldt på af læreren, selv om de faktisk lærer mere, når de selv gør tingene'.

Gælder jeres ideer også dannelsesfag som litteratur og historie?

'Ja, med en computer kan eleverne begynde at skrive selv tidligere, og de kan udtrykke sig bedre'.

Til et barns udviklingsproces hører vel også at læse for eksempel noveller og diskutere dem med klassekammeraterne og læreren?

'Jeg kunne ikke være mere enig'.

Media Lab, der ligger ved Boston i USA, sponseres af 107 firmaer, herunder Lego. Mitchel Resnick har samarbejdet med Lego i 15 år - 'vi har de samme ideer om leg og læring'.

Det nydannede Learning Lab Denmark samarbejder også med Media Lab.

jvo

Læs mere om Media Lab i Folkeskolen nummer 45, 2000