Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Mens vi venter på talblindhedstesten!

Der kommer en talblindhedstest, det er en politisk beslutning, men hvad kommer det til at betyde for lærere, matematikvejledere, forældre og elever?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg kan forholde mig til matematikvanskeligheder, da jeg har læst om det og øvet mig på det i praksis. Matematikvanskeligheder fylder meget i min hverdag som matematikvejleder, hvor jeg dagligt er i kontakt med lærere, der har elever i deres klasser, der er i større eller mindre matematikvanskeligheder. Der er inkluderede elever i matematikvanskeligheder på deres helt egen måde, og der arbejdes så med at finde alternative undervisningsmetoder, som de kan profitere af. Der opfindes, udvikles og afprøves for at finde metoder, så alle eleverne kommer i læring.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Men nu kommer der så en talblindhedstest, jeg ved ikke hvornår, men jeg ved den kommer. Jeg er ikke sikker på hvad talblindhed er for en størrelse, men jeg forestiller mig noget, der er temmelig svært at håndtere. På den ene side lyder det hele meget enkelt, der udvikles en test, som vi så tager, så får vi et resultat, og wupti har vi en gruppe elever i den danske folkeskole, der er talblinde! Hvad stiller vi så op med det resultat? Hvem er kvalificeret til at tage testen, og hvad stiller vi op med resultaterne? Hvordan håndterer vi den ekstra arbejdsopgave? Og hvordan er det som elev at få at vide, at man er talblind? Hvilke rettigheder har man som forældre til et talblindt barn? Jeg håber på god mulighed for at løse opgaven, tid, kurser, vejledning mm.

Det virker som om, vi begynder at diagnosticerer eleverne som talblinde uden at have en behandling at tilbyde dem.

Powered by Labrador CMS