Integrationsrapport syltet

Forskere i undervisning af tosprogede børn retter en skarp kritik mod regerigen for at have syltet rapporten om et stort integrationsprojekt til 200 millioner kroner. Rapporten konkluderede bl.a., at elevspredning ikke virker.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er en seriøs evaluering, som på det nærmeste er blevet til 'den tavse rapport'. Det er spild af skatteborgernes penge og en alvorlig forsømmelse, for vi er forpligtet til at bruge den viden, vi etablerer", siger DPU-professor Anne Holmen til Information i dag.

PLS Rambølls rapport om integrationsprojekter i 52 kommuner konkluderede blandt andet, at det var skadeligt for forældresamarbejdet, hvis eleverne blev spredt til skoler over hele kommunen.

"Rapportens konklusioner falder sammen med internationale erfaringer, der viser, at spredning ikke løfter eleverne fagligt. Men i forbindelse med den nuværende debat, er den mest omfattende danske rapport slet ikke nævnt", siger lektor ved Institut for Pædagogisk Antropologi ved DPU, Christian Horst, og mener, at rapporten er blevet tiet ihjel, fordi den ikke passer ind i regeringens forståelse.

Men lektor Peter Seeberg, Center for Mellemøststudier på Syddansk Universitet, mener, at det handler om, at man i dag tør sige ting, der ikke var politisk korrekte, da Integrationsprojektet blev gennemført i 1990'erne, og at spredning af eleverne kan virke integrationsfremmende, hvis man sørger for at have formålet for øje.

Læs mere