14 millioner uddelt til udvikling af digitale læremidler

Sidste år fik tre ud af fire ansøgere afslag, og kun knap halvdelen af de afsatte penge blev uddelt. I år lykkedes det at finde 26 projekter, der nu kan se frem til i alt 14 millioner kroner i støtte fra en pulje på i alt 40 millioner kroner, der skal bruges til udvikling af innovative digitale læremidler.

Publiceret

FAKTA: DET RÅDGIVENDE UDVALG

  • Andreas Rasch-Christensen, forsknings- og udviklingschef vedVia University College
  • Ann Arleth, lærer på Højby Skole i Odense
  • Caja Fournaise, lærer på Sønderskov-Skolen, Sønderborg
  • Mette Kaagaard, Direktør for Borgernære Softwareløsninger, KMD(formand)
  • Nicolaj Fessel, pædagogisk it-konsulent i FrederiksbergKommune
  • Per Chrom-Jacobsen, business developer i Capnova
  • Rikke Toft Nørgaard, ph.d., adjunkt, Center forUndervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet
  • Thomas Hagen Johansen, Principal og ejer af Scales APPSA/S

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 

Blandt de læremidler, der kan se frem til støtte, får 11 støtte til idéudvikling af læremidlet og 15 til markedsudvikling.

Når projekterne er gennemført, vil elever i folkeskolen blandt andet få mulighed for at programmere robotter, fastlægge nationale strategier for kampen om Arktis og håndtere nogle af de valg og dilemmaer, som fødevareproducenter i Danmark dagligt står over for.

Et rådgivende udvalg på otte personer fra både forskningens, læremiddeludviklingens og den pædagogiske verden har skulle tage stilling til de i alt 59 projekter, der har søgt om støtte.

En af dem er pædagogisk it-konsulent i Frederiksberg Kommune, og som genganger fra sidste års udvalg har han kunne se en klar stigning i kvaliteten af ansøgningerne. Sidste år fik 66 ud af 85 ansøgere afslag på støtte.

Otte millioner uddelt til udvikling af digitale læremidler

"Mange ansøgere har lyttet til den feedback, de fik sidste år - specielt i forhold til samarbejdsdelen. De har i højere grad inddraget brugerne, så læremidlerne udvikles i samarbejde med skoler, kommuner og elever", siger Nicolai Fessel.

"Jeg synes også, vi ser en del tegn på, at flere søger pædagogisk konsulentbistand i udviklingsfasen", tilføjer han.

Det skal fungere i praksis

Det glæder Nicolai Fessel, der sammen med de to lærere Caja Fournaise fra Sønderskov-Skolen i Sønderborg og Ann Arleth fra Højby Skole i Odense har udgjort praktikerdelen af udvalget.

"Først og fremmest har vi fokus på, hvordan et læremiddel vil fungere i praksis. Først og fremmest har vi fokus på den didaktiske kvalitet, men for eksempel også om det er platformsuafhængigt, hvilket er vigtigt, når kommunerne indkøber forskellige devices", siger Nicolai Fessel.

It-konsulenten fremhæver de drøftelser, der var mellem forskere, branchefolk og praktikere i udvalget som meget givende.

"Der var for eksempel nogle fantastiske og meget ambitøse projekter. Fra et pædagogisk synspunkt lød de fine, men er de rentable på et dansk marked? Vil kommunerne kunne indkøbe teknologien? Kan man allerede noget lignende med et eksisterende læremiddel? Det er også en diskussion værd, og det er godt at få alle perspektiver med", siger han.

Ideer er blevet til virkelighed

I Styrelsen for It og Læring (Stil) glæder vicedirektør Jakob Harder sig over, at et fokus på at få præciseret kriterierne har båret frugt i form af færre men bedre ansøgninger.

Og så ikke mindst flere gengangere, der sidste år fik bevilget støtte til ideudviking, og som nu er vendt tilbage med en ansøgning om støtte til at komme ud på markedet med et konkret produkt.

"Det er det mest glædelige på effektsiden, og noget vi naturligvis vil følge op på", siger han.

Det resterende af puljen, cirka 18 millioner kroner, regner Jakob Harder med bliver udmøntet senere i år. 

Puljen på 40 millioner kroner er en del af den fællesoffentlige indsats for it i folkeskolen, hvor staten har afsat 500 millioner kroner i perioden 2012-2017 til øget brug af it i folkeskolen.

Puljens midler uddeles i et samarbejde mellem Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, KL, Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet.

Se listen over alle 26 projekter, der nu kan se frem til støtte, ved at følge link til højre for artiklen.