Lærerstuderende Søren Skærbæk, underviser Lone Wulff og de to lærere Rikke Nørby og Niels Kjær er enige om, at der er meget at hente i samarbejdet for alle parter.

Studerende giver lærere nye ideer til tosprogsundervisning

“Det gav pludselig så meget mening”, konkluderer lærerstuderende Søren Skærbæk. Et lille specialiseringsmodul i dansk som andetsprog blev en spændende og praksisnær opgave, da hans undervisere fik Nørre Fælled Skoles lærere til at give de studerende virkelige udfordringer at arbejde med. Og lærerne har fået et meget brugbart idekatalog, de kan bruge direkte i undervisningen.

Publiceret
De studerende præsenterede for lærerne. Vindergruppen blev Søren Skærbæk Christiansen, Marie Louise Nørgaard Mortensen og Natacha Tornqvist

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dansk som andetsprog eksisterer ikke længere på læreruddannelsen. Men på Professionshøjskolen UCC har man valgt at udbyde to forskellige specialiseringsmoduler i dansk som andetsprog. De to undervisere Lone Wulff og Stine Knudsen vil gå langt for at give de studerende en god portion viden på det lille 10 ects-points modul. Og at dømme ud fra udtalelserne fra studerende Søren Skærbæk Christiansen er det lykkedes. "Vi har arbejdet langt hårdere end normalt. Et specialiseringsmodul kan hurtigt blive noget, man bare laver hurtigt. Men det, at vi arbejdede med konkrete, virkelige problemstillinger, og at vi skulle præsentere resultatet for lærere, det gjorde, at vi havde lyst til at lægge ekstra energi i projektet".

Lektor: Der bliver mangel på lærere i dansk-som-andetsprog

Lærere: Dejligt at videregive vores erfaringer Det, der har gjort den store forskel er, at de 16 lærerstuderende på holdet har samarbejdet med lærere på Nørre Fælled Skole. Lone Wulff og Stine Knudsen skrev ud i deres netværk og spurgte efter skoler, der ville formulere konkrete udfordringer, de står med i undervisningen af tosprogede. Nørre Fælled Skole på Østerbro i København bed på. Skolen har været oppe på en tosprogsprocent over 90 og tæt på at lukke, men har de seneste år fået vendt udviklingen ved at blive idrætsprofilskole og arbejde intensivt med økonomisk støtte fra ministeriet med undervisningen af de tosprogede. Lærerne Rikke Nørby og Niels Kjær var med til at formulere udfordringer til de studerende. "Jeg var meget i tvivl, for vi har jo en meget travlt hverdag, hvor der i forvejen er alt for lidt forberedelsestid til vores egen undervisning. Men da det kom til stykket, var det fedt at videregive nogle af de ting, vi selv har knoklet med. Det giver os en bedre forståelse af læreprocessen at formulere det. Og så oveni møde nogle unge, som er entusiastiske og ser muligheder i stedet for begrænsninger", siger Niels Kjær. De 16 lærerstuderende mødtes med lærerne og diskuterede lærernes oplæg i fire grupper efter at have fået præsenteret skolens historie. Oplæggende tog udgangspunkt i den udvikling, lærerne selv har været igennem. Hvordan får man for eksempel den sproglige dimension ind i alle fag? Og de præsenterede de studerende for fem kriterier for undervisningen, de havde fået fra ministeriet, koblet sammen med udfordringer fra hverdagen. Det tog de lærerstuderende med hjem og gik i gang med arbejdet for at finde konkrete løsninger og ideer til undervisningsforløb til lærerne.

Lærer: Vi svigter de tosprogede elever

Idekataloget kan bruges direkte i undervisningen Lige før jul kunne de studerende så præsentere lærerne for fire forslag til de fire problemstillinger. De studerende lavede oplæg om ideerne, og lærerne gav feedback. Som afslutning på modulet blev de fire forslag præsenteret foran et dommepanel på en stort anlagt Dansk som Andetsprogs-award arrangeret af læreruddannelsen, og det bedste blev præmieret.

Nørre Fælled-lærerne er meget imponerede over entusiasmen hos de studerende og også over resultatet. "De har lavet et super godt idekatalog til sproglige formuleringer i arbejdet med projektopgaven. Og en lærervejledning, som er virkelig anvendelig. Det er noget, jeg har ønsket at sætte mig ned og lave i mange år, men aldrig fået tid til", siger Rikke Nørby. Og Niels Kjær er enig:

"Det er absolut brugbart. Realistisk og gennemarbejdet. Jeg bliver helt misundeligt. For hold op, hvor er det fedt, når der er nogen, der har tid til at lave noget, som er så gennemarbejdet. Det kan vi jo ikke nå i hverdagen, fordi vi ikke har tiden til fordybelsen. De synes begge det en gave at få øjne udefra på det, de tumler med i hverdagen. "Og det faglige fællesskab er jo noget af det, vi kan savne i en almindelig hverdag, nu hvor vi ikke længere har udviklingsarbejdet med ministeriet. Det har været godt at blive taget alvorligt i den didaktiske faglighed. Det tvinger os til at tage os selv alvorligt og det er fint at møde de studerende i øjenhøjde, det gør man jo ikke helt i praktikken", siger Rikke Nørby.

Teori og praksis spiller sammen Lone Wulff er da heller ikke i tvivl om, at det giver de studerende en masse at arbejde med lærernes. "Vi ville gerne gøre det langt mere, men desværre har lærerne ofte ikke tid. Vi er meget begejstrede for energien og engagementet og autoriteten i forhold til at møde en skole og have lov til at bruge deres udfordringer. Det har handlet om at få teori og praksis til at spille sammen og at sætte barren højt. For når man samarbejder med en skole, så er der en modtager, og det skal tages seriøst". Den melding gav hun og hendes kollega også de studerende fra starten, at hvis de ikke var klar til at være seriøse, så skulle de vælge et andet specialiseringsmodul. Søren Skærbæks gruppe vandt DSA-awarden på fremlæggelsesdagen og kunne gå hjem med en guldmedalje og et eksemplar af 'Gade/dansk ordbog - en håndbog I ghettodansk'. "Det har givet rigtigt meget, at se, at de problemstillinger, som lærerne arbejder med i virkeligheden, er præcis dem, vi arbejder med i teorierne. Det er en skam at man ikke gør det mere i andre fag. For det her gav så meget mening". Læs de studerendes idekatalog til undervisning af tosprogede via linket øverst til højre.

 

Powered by Labrador CMS