Amerikanske børn læser bedre

I en national læsetest, som er blevet gennemført med mellemrum siden 1971, er de ni-åriges testscore i gennemsnit bedre end nogensinde før. Præsident Bush tilskriver sin egen reform æren, mens lærerforeningerne peger på andre forklaringer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 1971 scorede de ni-årige i gennemsnit 208 point i læsetesten, i 1980 varde oppe på 215, i 1990'erne dykkede scoren igen, og i 2004 var gennemsnitsscore så 219. De 13- og 17-årige er også blevet testet, men her er der stort set ingen udsving sket over de 30 år. I matematik har både de ni-årige og de 13-årige gradvist scoret bedre og bedre og ligger i dag bedre end nogensinde, mens kurven for de 17-årige er helt flad. Den nye NAEP-rapport viser også, at selvom sorte og spansktalende børn fortsat halter efter de hvide, så har de indhentet en del af forspringet. Præsident George Bush og undervisningsminister Margaret Spellings fremhæver Bush-regeringens No Child Left Behind-reform som forklaringen. Loven medfører blandt andet årlige test af eleverne i læsning og matematik.

Til Berlingske Tidende siger professor i specialpædagogik Niels Egelund i dag, at de amerikanske resultater kan bruges til at blive klogere på, hvad test kan bruges til:

"Mekanismen i brug af tests er, at lærere får et bedre overblik over, hvad de enkelte elever kan, og dermed også får mulighed for at sætte ind hurtigt", siger han.

Men de to amerikanske nationale lærerorganisationer, som har været kritiske over for Bush' lov, peger på, at den kun havde været i kraft i et års tid, da den nationale 2004-måling blev gennemført. De mener, at de enkelte staters satsning på test, lærer-efteruddannelse og lavere klassekvotienter samt førskoleprogrammer bør have deres del af æren.

Forurenede test-resultater

George Bush vil nu udvide sine nationale standardiserede test til også at omfatte de ældste elever i high schools. Mange stater har allerede indført flere high school-test, og mange af dem rapporterer om imponerende forbedringer. Alligevel viser den nye nationale måling, at de 17-åriges resultater i læsning og matematik har været stagnerende siden 1970'erne. Det får Robert Schaeffer, talsmand for Fairtest, en gruppe, der er stærkt kritisk over for standardiserede test, til at så tvivl om, hvorvidt de imponerende forbedringer, som blandt andet Texas og Florida beretter om, er reelle lærings-fremskridt eller blot, hvad han kalder 'test-resultat-forurening'.

"Indøvning af test-spørgsmål, indnævring af undervisningens indhold, at man presser dem der klarer sig dårligt ud af skolerne og anden uetisk opførsel herunder regulær snyd kan give inflation i resultaterne ved statslige eksaminer, men når elevernes præstationer måles mere neutralt som i NAEP, så sker der ingen forbedring", siger han.