Unge vil have skriftlige opgaver frem for eksamen

Større skriftlige opgaver giver samlet set et mere korrekt billede af en elevs kompentencer end både skriftlige prøver, gruppeprøver og mundtlige eksaminer, vurderer unge uddannelsessøgende i en ny undersøgelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når den nye undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut spørger specifikt til de faglige kompetencer, mener de unge, at de er blevet mest korrekt bedømt ved individuel skriftlig eksamen og dårligst ved gruppeprøver. Gruppeprøven er til gengæld den eksamensform, der bedst afspejler den daglige undervisning, viser undersøgelsen. Undersøgelsen viser også, at unge under 20 år generelt synes dårligere om gruppeprøver end uddannelsessøgende over 20.

Generelt vurderer det store flertal af de unge, at de eksamensformer, de har mødt tidligere i uddannelsessystemet, har repræsenteret en korrekt bedømmelse af deres faglige niveau. Kun syv procent er utilfredse med den faglige bedømmelse ved skriftlig eksamen, mens over 16 procent mener, at de ikke blev korrekt bedømt ved gruppeeksamen. Undervisningsminister Bertel Haarder ser undersøgelsen som en klar opbakning til regeringens planer om at afskaffe gruppeeksamen:

"Jeg kan ikke lade være med at holde det op imod den massive kritik fra dele af undervisningssektoren, der har været af, at regeringen i regeringsgrundlaget fra februar skrev, at gruppeeksamen skulle afskaffes", siger han til Weekendavisen.

Evalueringsinstituttet har også spurgt virksomhederne om deres syn på eksamensbeviser fra de danske uddannelsesinstitutioner. De interviewede fra virksomhederne giver i gennemsnit det danske karaktersystems egnethed til at afspejle ansøgernes kompetencer en karakter på 7,6. 90 procent mener, at resultaterne af individuelle eksaminer og prøver afspejler de relevate faglige kompetencer, mens kun omkring 68 procent mener, at det samme gør sig gældende for gruppeprøver. virksomhederne mener, at det bør fremgå tydeligt af eksamensbeviset, om karakteren stammer fra en mundtlig prøve, enskriftlig prøve eller en gruppeprøve.