Bladene er ifølge Arne Madsen tegnet efter fotokopier af blade, skåret ud med hobbykniv, kanthøvlet, præget i våd tilstand, sylet og syet med sadelmagersting, kantvokset og overfladebehandlet med læderfedt.

Et læderblad vandt håndværk- og design-konkurrencen

Sløjdlærer Arne Madsen fra Brobyskolerne i Vejle har vundet folkeskolen.dk’s lille julekonkurrence. Han har flere forslag til små, gode decemberprojekter for eleverne – blandt andet et lille læderblad til en nøglering. Underviser Ove Eskildsen fremhæver materialevalget og tværfagligheden til biologi.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen.dk's netværk for håndværk og design satte i slutningen af december et par flasker rødvin eller chokolade på højkant til et godt juleprojekt i håndværk og design. Ikke mange lærere har fundet tiden til at fortælle om deres projekter, men sløjdlærer Arne Madsen fra Vejle har lagt ikke mindre end fem projekter ind.

Folkeskolen.dk har bedt hånværk- og design-underviser på læreruddannelsen i Jelling Ove Eskildsen til at bedømme projekterne.

"Alle Arne Madsens projekter er meget sjove. Hvis jeg skal pege på noget, som er lidt anderledes i forhold til tidligere, og som peger frem mod håndværk og design, så er det bladet. Der er brugt læder, som jo er et materiale, der placerer sig midt imellem de to gamle fag", siger Ove Eskildsen.

Nøglevedhæng i læder

Han synes Arne Madsen rammer meget fint med mange gode begynderopgaver og en god beskrivelse af, hvor mange forskellige arbejdsteknikker, der bliver anvendt i forhold til bladet. Og så fremhæver han tværfagligheden til biologi.

"Jeg mener, at tværfagligheden er vigtig for, at håndværk og design kommer ud over kanten - ud i skolen og ud til andre fag og ud i virkeligheden. Der er en naturlig sammenhæng mellem faget og naturen. Næsten uanset, hvilke materialer man vælger, så kan de kobles til overgangen fra natur til kultur. Det rammer han meget fint ind i".

Innovation er ikke nyt for vinderen

Ifølge Ove Eskildsen kunne bladet og lysestagen have været en del af et eksemplarisk forløb, hvor man giver eleverne en åben opgave, hvor de skal design et blad og udforme det i enten træ, læder eller tekstil.

Det kan Arne Madsen sagtens se. Han har gennem sine 33 år som sløjdlærer lavet mange forløb, hvor naturen har været en vigtig del. I disse år begynder han hver 5. klasse i august med at arbejde i frisk træ, og når de når juletid har de skabt hver deres kniv med fint skæfte. Læderbladet, som han har lagt ind i konkurrencen er en forberedelse til, at eleverne skal lave deres egne læderskæfter til knivene.

"Det er ikke nyt for mig at arbejde med innovation og kreativitet og åbne forløb, det har jeg gjort i mange år".

Elever designer nyt læringsrum med arkitekter

Han er derfor på ingen måde imod, at innovationen er en del af det nye håndværk og design.

"Der var mange skoler, hvor der var brug for, at der skulle ske noget nyt i sløjd og håndarbejdsfagene. Jeg mener dog med fordel, at man kunne have udviklet fagene hver for sig".

Arne Madsen ærgrer sig over, at der ikke var flere sløjd og håndarbejdslærere, der har lagt ideer ind i konkurrencen. Han synes netop, at der er behov for at man deler tanker og forløb lige nu. Men kan glæder sig til at modtage sine to velfortjente flasker rødvin.