BLOG

Empty article - Subtitle

Lad os blive dygtige sammen.

Der er afsat 1 mia. til faglig opkvalificering af lærerne. Det er mange penge. Jeg synes at de skal anvendes der, hvor vi får mest for pengene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De faglige foreninger har en tradition for at afholde kurser og arrangementer for deres medlemmer. I Danmarks Fysik og kemilærerforening har lokalafdelingerne været kursusarrangører for mange kurser gennem tiden. De tre naturfaglige foreninger har tidligere afholdt faglige kurser sammen.  Det var og er meget billige kurser med et højt fagligt indhold. At de faglige foreninger kan afholde kurser med et relevant fagligt indhold til en lav kursus afgift har to årsager.

1: Foreningernes liv og gøren styres af brugerne. Derfor afholdes der kun kurser der er relevante og nødvendige for brugerne. 

2: Foreningerne drives i høj grad af medlemmernes engagement for fagene.

1 mia. burde give de faglige foreninger bedre muligheder for at afholde faglige kurser, men det er desværre ikke tilfældet.

I Danmarks Fysik og Kemilærerforening oplever vi at medlemmerne ikke har mulighed for at deltage i de relevante kurser og arrangementer som foreningen tilbyder. Nogle medlemmer har meget ufleksible regler om tilstedeværelsespligt på deres arbejdsplads, andre medlemmer kan deltage i kurser, hvis de selv betaler kursusafgift og den vikar der skal dække deres timer.

Netop i en tid, hvor der tales højere end tidligere om styrkelse lærernes faglige formåen er det beskæmmende, at muligheden for at deltage i de faglige foreningers kurser med et relevant fagligt indhold aldrig har været dårligere.

Det kunne være fantastisk, hvis der var en større fleksibilitet i folkeskoleverdenen i forhold til faglig opkvalificering. Hvis lærerne bliver dygtigere, har eleverne også mulighed for at opleve et fagligt løft.

Derfor vil jeg foreslå at de faglige foreninger i højere grad medtænkes i forsøget på at give lærere og elever et fagligt løft.

Lad de faglige foreninger bidrage med deres ekspertise, så vi kan blive dygtige sammen og få mest mulig ud af den milliard.