Asylbørn og danske elever skaber kunst

35 elever fra Hansholm skole og Hanstholm Asylcenter har lært hinanden at kende gennem en kunstworkshop. Børnene har produceret, glaseret og brændt 150 lerkakler og de mange små kunststykker er blevet samlet til et fælles værk på Hanstholm Asylcenter. I dag er der fejring og fernisering af kunstværket og elevernes nye bekendtskaber.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med lerfliser pakket ind i husholdningsfilm blev elever fra 4.a og asylklassen sat sammen i grupper og sendt ud for at tage aftryk af forskellige genstande. Nogle valgte logoer på kloakdæksler, håndtag, eller stikkontakter. Derefter har de malet kaklerne med lerfarve, belagt dem med glasur og brændt dem. På asylcenteret er alle fliserne efterfølgende hængt op på et stort rivenet med strips, så de tilsammen danner et samlet værk.

"På designvandringen skulle eleverne sammen ud at få øje på alle de detaljer, vi omgiver os med til daglig. Verden er gennemdesignet, og målet var at blive opmærksom på det. Og så er det betagende at kigge på resultatet: 150 værker, unikke i både udformning, aftryk og bemaling ", siger kunster og underviser Henrik Westergaard, der har stået for de fem dages workshop med eleverne.

Eleverne rykker sig 

Birgitte Ryltoft Vang er billedkunstlærer for 4.a på Hanstholm Skole. Hun havde egentlig planlagt et forløb med lerkrukker, men denne måde at arbejde med ler på har været på et klart højere niveau, mener hun. Udover det faglige har det sociale spillet en stor rolle, og hun oplever, at eleverne har været rigtig glade for projektet og har haft godt af at møde asylbørnene.

"I forhold til at arbejde med ler har der åbnet sig en ny verden for eleverne. På sammen måde er det at være på et asylcenter, se legepladsen og værelserne, også noget, der rykker. Selvom der selvfølgelig har været sprogbarrierer, har eleverne fået mulighed for at lære asylbørnene at kende", siger hun.

Under hele forløbet har det været vigtigt for Henrik Westergaard at skabe rum for et kulturelt møde mellem eleverne:

"Det er mit klare indtryk, at der er sket noget undervejs. Ikke alle i Hanstholm er lige begejstrede for de nye beboere på asylcenteret. Det har været spændende og vigtigt at skabe rammer for et kulturmøde mellem de danske elever og de nye elever med kunst og håndværk som medie. Børnene har kunnet sætte et fælles aftryk og kommunikere gennem det, de har skabt sammen", siger han.