Formand for Skole- og uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Lærerforening Bjørn Hansen foreslår, at det skal gøres lettere at sende børn senere i børnehaveklasse.

DLF: Kommuner skal åbne op for sen skolestart

Det skal gøres lettere for forældre at sende sit barn senere i skole. Sådan lyder meldingen fra DLF som reaktion på, at en ny SFI-rapport i dag konkluderer, at en sen skolestart giver dygtigere elever.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Januarbørn har det lettest i skolen. For de klarer sig markant bedre end de elever, som er født i december og dermed er de yngste i klassen, når de begynder i skole. Det viser en undersøgelse fra SFI, som er offentliggjort i dag. Rapporten konkluderer, at de ældre elever klarer sig bedre i dansk i testene i 2., 4. og 6. klasse. I matematik slår en sen skolestart positivt ud i 3. klasses testen.

Det får formand for Skole- og uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Lærerforening Bjørn Hansen til foreslå, at det skal gøres lettere at sende børn senere i børnehaveklasse.

"Det er et problem, at forældrene ikke kan vælge at lade sit barn starte senere. Hvis man ud fra en samtale med personalet fra daginstitutioner og børnehaveklassen ikke vurderer, at barnet er modent til at begynde skolen endnu, så er der ingen grund til at presse det igennem. Det kommer der sjælendt noget godt ud af. Derfor er det et problem, at nogle kommuner siger, at man skal starte i en bestemt alder", siger han.

Undervisningspligten gælder fra det år, børnene fylder seks år. Det betyder, at børn, der fylder seks i januar, starter i skole et halvt år efter deres seksårs fødselsdag, mens børn fra december tilsvarende starter næsten et halvt år før, de fylder år. Kun hvis forældrene ytrer ønske om at lade barnet blive i et dagtilbud et ekstra år, er det op til kommunalbestyrelsen at godkende en sen skolestart.  

Skaber for stort spænd mellem eleverne

At skolestarten som udgangspunkt afgøres af børnenes alder og ikke på baggrund af deres modenhed, giver et for stort spænd mellem eleverne i børneklasserne, lyder det fra Bjørn Hansen.

"Det skaber store forskelle i klasserne, hvor nogle elever er meget modne og motiverede, mens andre ikke er ligeså modne og motiverede. Det er en udfordring for børnehaveklasselederen, at der er så store forskelle, når de starter i børnehaveklassen, og det er vigtigt at være opmærksom på, når det nu er bevist, at forskellen viser sig at fortsætte", fortæller Bjørn Hansen.

Ifølge DLF er der derfor behov for et større fokus på, at børn først bliver sendt i skole, når de er klar til det. Og det skal ske gennem en bedre dialog, når børnene står på tærsklen til deres seksårs fødselsdag.

"Der er behov for at udbygge samarbejdet i overgangen fra dagtilbuddet til skolen. Her skal dagtilbuddet, lærerne og forældre sammen diskutere, hvad der er mest hensigtsmæssigt for barnet", siger Bjørn Hansen.

I dag starter mellem 10-15 procent af en årgang senere end det år, de fylder seks år. 

Læs mere

SFI-rapporten: En god start