I Finland fokuserer man på at skabe gode rammer for elevernes undervisning, siger Anders Bondo.

DLF: Danmark har gjort det, der ikke virker

"I Danmark har politikerne gjort præcis det, som der ikke er evidens for virker", lyder DLF-formand Anders Bondos kommentar til, at det nu er officielt, at danske skoleelever har flest obligatoriske skoletimer i OECD. Eleverne i den danske folkeskole skal gå 33 procent flere timer i skole end gennemsnittet af elever i OECD-landene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Officielt: Danmark har OECD-rekord i skoletimer 

"Flere timer løfter ikke eleverne fagligt. Det gør flere timer med kvalitet til gengæld. Det viser forskningen. I Danmark har politikerne gjort præcis det, som der ikke er evidens for virker. Her har man forringet lærernes mulighed for at skabe kvalitet i undervisningen og samtidig udvidet elevernes undervisningstimetal betydeligt. Den kombination er virkelig problematisk, og vi bliver nødt til at tage en ordentlig diskussion om, hvordan vi sikrer, at eleverne får den bedst mulige undervisning", siger Anders Bondo Christensen med henvisning til, at udgiften per undervisningstime per elev i folkeskolen er faldet med 26 procent på seks år.

En skoletime er blevet 26 procent billigere 

Anders Bondo peger i en pressemeddelelse på, at Finland, som ofte fremhæves som et af de lande, der har det mest succesfulde skolesystem. Her får eleverne ifølge den nye OECD rapport kun 6.327 undervisningstimer. Efter at lektiehjælp fra august i år er blevet en obligatorisk del af folkeskolen, skal danske skoleelever nu have 10.960 timer i løbet af deres obligatoriske skolegang.  

"I Finland fokuserer man på at skabe gode rammer for elevernes undervisning. Lærerne har mulighed for at forberede, efterbehandle og løse opgaver i tilknytning til undervisningen, som giver eleverne indhold og feedback. Og det er det, som giver resultater, og det burde vi selvfølgelig lade os inspirere af", siger Anders Bondo Christensen. 

Undervisningsministeriet gør i en pressemeddelelse opmærksom på, at det høje danske timetal blandt andet skyldes, at Danmark har ti obligatoriske skoleår, hvor mange af de andre lande har ni skoleår. De danske elever har også samtidig et længere skoleår - for de flestes vedkommende 200 dage - og det er  20 dage mere end OECD-gennemsnittet.

"Det høje timetal er derfor ikke nødvendigvis udtryk for, at skoledagen er længere i Danmark end i andre lande", skriver ministeriet.

Læs mere

Education at a Glance 2015

Powered by Labrador CMS