Minister: Lærerne har halvdelen af arbejdstiden til forberedelse

"I gennemsnit underviser en lærer ca. 48 pct. af sin arbejdstid. Der er således over 50 pct. af lærernes arbejdstid, der vil kunne anvendes til øvrige opgaver som for eksempel forberedelse og rettelse af opgaver". Sådan lyder meldingen fra undervisningsminister Ellen Trane Nørby i et svar til børne- og undervisningsudvalget. OPDATERET kl. 21.13 med citat fra Ellen Trane.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er Enhedslistens Jakob Sølvhøj, der har spurgt ministeren til lærernes reducerede forberedelsestid efter en sag fra Frederikshavn, hvor elever ventede i månedsvis på at få deres stile tilbage.

Ministeren henviser til "lærernes arbejdstidsaftale, som trådte i kraft den 1. august 2014" og mener formentlig Lov 409, der som trådte i stedet for lærernes arbejdstidsaftale.

Antorini: Et balanceret lovforslag

Hun forklarer, at det er "den enkelte skoleleders ansvar inden for rammerne af kommunalbestyrelsens mål og rammer og skolebestyrelsens principper at tilrettelægge lærernes arbejdsdag, herunder forberedelsestid. Det vil sige, at der ikke fra centralt hold reguleres, hvor meget tid en lærer skal bruge på eksempelvis at rette en stil", men understreger, at der er tid til forberedelse, efteruddannelse, skole-hjem-samarbejder og møder osv., eftersom lærerne kun underviser 48 procent af arbejdstiden.

Formanden for overenskomstudvalget i DLF Gordon Ørskov Madsen bliver meget ærgerlig, når han læser svaret.

"Det er ærgerligt, at hun ikke forholder sig til den viden, vi har, men i stedet bruger sin forgængers papegøjesvar fra en meget konfliktfyldt tid", siger Gordon Ørskov. "Ministeriet har jo netop selv fået undersøgt, hvordan lærernes arbejdsvilkår er, og undersøgelsen viser, at de ikke har tid nok til forberedelse, og at mange lærere må møde op til undervisningen, uden at de har haft en jordisk chance for at forberede sig, fordi der ganske enkelt ikke er tid. Og det betyder lavere kvalitet i undervisningen, og at elevernes udbytte bliver ringere".

Ministeriets undersøgelse: Lærerne presses af for lidt forberedelsestid 

Har lærerne halvdelen af arbejdstiden til rådighed til forberedelse?

"Det er dybt provokerende og faktuelt forkert", siger Gordon Ørskov Madsen.

Opdateret kl. 21:13:

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby tilføjer til folkeskolen.dk:

"Der er ingen tvivl om, at der flere steder er udfordringer med at organisere forberedelsestiden. Det viser resultater fra følgeforskningsrapporterne ganske klart, og mit svar til Folketinget negligerer ikke de udfordringer der er og kan være lokalt. Når jeg i svaret til Jakob Sølvhøj skriver, at lærerne har omkring 50 procent af deres arbejdstid til forberedelse, rettelse af opgaver, møder osv., henviser jeg til den årlige indberetning til ministeriet af lærernes undervisningstid. Kommunerne og skolerne skal i samarbejde med lærerne sørge for, at tiden forvaltes på en måde, så lærerne kan løse deres opgaver".

Læs mere

Ellen Trane Nørbys svar