"Jeg kan godt opføre mig ordentligt i et råd, som skal rådgive ministeren, men lige nu er jeg både gal og ked af det", siger Heidi Thamestrup, formand for Landsforeningen Autisme.

Autismeforeningen føler sig holdt ude af inklusions-eftersyn

Landsforeningen Autisme glæder sig over, at regeringens lovede inklusionsundersøgelse nu sættes i værk, men formand Heidi Thamestrup er yderst betænkelig ved den måde, arbejdsgruppen er sat sammen på. Hun havde forventet at få en plads i gruppen, fordi elever med autisme udgør et kerneproblem i inklusionsarbejdet.

Publiceret

MEDLEMMERNE AF MINISTERENS EKSPERTGRUPPE

Disse står for regeringens inklusionseftersyn:

Formand:

Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen

Medlemmer

Repræsentanter for eleverne:

Mads Brix Baulund, formand for Sammenslutningen af Unge MedHandicap

Mads Løjtved Rasmussen, politisk næstformand i DanskeSkoleelever

Repræsentanter fra det kommunale niveau:

Henrik Beyer, direktør for Børne- og Ungeforvaltningen, HerningKommune

Lars Svensson, skolechef, Aabenraa Kommune

Mette Grønvaldt, skolechef i Brøndby Kommune

Repræsentanter fra pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR):

Jacob Stenholt-Jacobsen, PPR-leder i Solrød Kommune

Repræsentanter fra skolerne:

Ann Rytter Westerberg, speciallærer på Glostrup Skole - AfdelingSkovvang

Karina Abildgaard Leisin, lærer og AKT-vejleder på HyltebjergSkole

Rikke Smedegård Hansen, pædagog, Nyborg Kommune.

Autismeforeningen efterlyser en række svar

I autismeforeningens optik skulle en seriøsinklusionsundersøgelse som minimum indeholde svar på dissepunkter:

  • Ordet inklusion skal defineres klart, så alle ved, om vi talerom en fysisk placering af barnet, eller om at barnet trives.
  • Kortlægning af økonomien. Besparelsen på specialområdet samtbeløbet, der følger barnet i specialtilbuddet. Når barnet ikke fårglæde af pengene, hvem gør så?
  • Er 96 procent et realistisk tal i forhold til børnenestrivsel?
  • Hvor mange procent af de inkluderede børn er deltagende, trivesog udvikles, og hvor mange opbevares i klasseværelserne?
  • Hvad er årsagen til, at kommunerne - i et stort antal sager -ikke ønsker at involvere eksperter, for eksempel statens egne iform af VISO-konsulenter, selv om de er gratis at søge råd hos forkommunerne?
  • Klar udredning af skolernes håndtering af skoleangst.Landsforeningen Autismes undersøgelse fra april 2015 viser, at hvertredje elev med autisme har skoleangst og er hjemme. Det betydersocial deroute for barnet og dets forældre.
  • 90 procent får ikke den støtte og den undervisning, de har kravpå. DLF-undersøgelse lavet i foråret blandt flere end 500 lærere,som har inkluderede børn i klassen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) har udpeget Skolelederforeningens formand, Claus Hjortdal, til formand for den gruppe, der i løbet af et det næste halve år skal foretage et eftersyn af inklusion i folkeskolen. Derudover sidder der to repræsentanter for eleverne, tre fra kommunerne, en fra PPR, en pædagog og to lærere i arbejdsgruppen, nemlig en speciallærer og en AKT-lærer.

Ekspertgruppe får et halvt år til eftersyn af inklusion

Den sammensætning vækker kritik fra Landsforeningen Autisme.

"Vi er ikke trygge ved, at man prøver at slippe let omkring undersøgelsen ved kun at invitere mennesker, der er 'fedtet ind' i folkeskolen. Der er tungtvejende grunde til at involvere folk fra specialområdet, som ved, hvordan man ser, om et barn med for eksempel autisme faktisk deltager og er i trivsel og udvikling", siger landsformand Heidi Thamestrup.

Ministeren har scoret selvmål

Formanden kalder det et selvmål, når Ellen Trane Nørby ikke beder autismeforeningen om at deltage i undersøgelsen af, hvordan det står til med inklusionen i skolen.

Færre kommuner øremærker penge til inklusion

"Jeg havde på fornemmelsen, at man ville styre uden om os, for det bliver hurtigt dyrt, når man får nogle med, som ved, hvad der skal til for at styrke inklusionen. Men jeg havde ikke troet, at man turde holde os ude af arbejdsgruppen. Jeg har selv hørt ministeren sige, at hun ser elever med autisme som det store problem i arbejdet med inklusion. Jeg kan godt opføre mig ordentligt i et råd, som skal rådgive ministeren, men lige nu er jeg både gal og ked af det", siger Heidi Thamestrup.

Ministeriet har efterlyst indspil fra autismeforeningen

I slutningen af august var Heidi Thamestrup til hilse-på-møde hos undervisningsminister Ellen Trane Nørby sammen med andre repræsentanter fra Danske Handicaporganisationer, DH. Samme dag var Folkeskolen udkommet med forsidehistorien om en mor, hvor kommunen havde truet med at tvangsfjerne hendes søn med autisme, fordi han ikke gik i skole.

"Ministeren have læst bladet, og både hun og de andre organisationer var enige med os i, at elever med autisme udgør det store problem i inklusionsarbejdet. Få dage senere var jeg til møde med hendes departementschef, som sagde, at der ville blive brug for vores indspil i eftersynet. Alligevel sidder der ingen eksperter i autisme i arbejdsgruppen", siger Heidi Thamestrup.

Mor til autistisk søn uden skolegang truet med tvangsfjernelse

Det kunne tyde på, at man ikke umiddelbart er interesseret i at afdække de faktiske udfordringer ved at inkludere børn med autisme, mener hun.

"Man er heller ikke er villig til at betale, hvad det koster, at løse udfordringerne på en måde, som sikrer børn med handicap deltagelse, trivsel og udvikling i folkeskolen".

Thamestrup ikke tilfreds med en plads i referencegruppen

En større referencegruppe bestående af folkeskolens parter, såkaldte vidensaktører og forskere skal følge eftersynet. Her får DH fem pladser, og en af dem tilfalder sandsynligvis Heidi Thamestrup, der sidder i forretningsudvalget i DH. Men det er hun ikke tilfreds med.

"De mennesker, jeg repræsenterer, udgør kernen af de problemer, der er med inklusion. Derfor er jeg ikke tilfreds med kun at sidde i referencegruppen", forklarer hun.

Hver tredje elev med autisme nægter at gå i skole lige nu

Heidi Thamestrup har skrevet om sit syn på arbejdsgruppens sammensætning på Ellen Trane Nørbys Facebookside. Her har ministeren svaret, at hun har inviteret Landsforeningen Autisme, men Heidi Thamestrup afviser, at det er tilfældet.

"Ministeren har ikke inviteret os. Hun har afsat fem pladser i referencegruppen til DH, som selv udpeger, hvem pladserne skal gå til. At jeg efter alt at dømme får den ene, kan Ellen Trane ikke vide" siger autismeforeningens formand.

ADHD-foreningen forventer at blive spurgt til råds

Heller ikke ADHD-foreningen, som repræsenterer den anden store gruppe af inkluderede elever, har fået plads i arbejdsgruppen. Men det bekymrer ikke formand Jette Myglegaard.

"Arbejdsgruppen skal først kortlægge, hvilke udfordringer der er med inklusion, og dernæst skal den komme med anbefalinger. Vi har ikke brug for at være med til at kortlægge fakta, men jeg forventer, at arbejdsgruppen spørger os til råds, når den skal formulere anbefalinger. Det tager jeg som en selvfølge", siger Jette Myglegaard.

Tilføjet tirsdag den 11. november kl. 8.54:

Undervisningsministeriet understreger, at ingen organisationer har fået plads i ekspertudvalget, som alene består af skolepraktikere.

Powered by Labrador CMS