Underviser Ove Eskildsen viser håndarbejdslærerne, hvordan de bruger dekupørsaven

Håndværk og design-faget skal også være til gavn for andre

Håndværk og design har fået en særlig forpligtelse i forhold til entreprenørskab, og dermed skal eleverne helst ikke længere kun lave gaver til mor. Ove Eskildsen satte lærerne på et A. P. Møller-kursus i gang med knager til børnehaveklassens lokale – og lærte håndarbejdslærerne, at dekupørsaven ikke er farligere end en symaskine. Se instruktionsvideo i dekupørsavning.

Publiceret

A.P.Møller/DLF/UCC-kurserne  

Håndværk og design-kurset er et af en hel række, som DLF ogprofessionshøjskolen UCC har udarbejdet med støtte fra A. P.Møller-fonden. Kurserne er for lærere, der underviser i matematik,sprogfag, idræt og håndværk og design. Lærerne bliver opdateret pådet nyeste inden for deres fag. Til hvert kursus hører også etreview over de nyeste forskning. Find reviewet til håndværk ogdesign via linket til højre for artiklen.

Der er tydeligt nogle, der har brugt flere timer ved en maskine en andre.
Kreativiteten har de to faggrupper ubetinget til fælles.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne på kurset i Håndværk og design har ikke selv kunne vælge mellem de tre workshops. Så der er både sløjdlærere og håndarbejdslærere samlet ved underviser Ove Eskildsens dekupørsave. Det viser sig tydeligt i spørgsmålene til hans introduktion.

Ove Eskildsen er uddannet sløjdlærer og med en PD i rygsækken har undervist i først materiel design og nu håndværk og design på læreruddannelsen og været formand for gruppen, der skrev fagets nye forenklede Fælles Mål på læreruddannelsen. Han understreger, at håndværk og design har en særlig forpligtelse i forhold til innovation og entreprenørskab. Han henviser til forfatteren Ebbe Kromanns definitioner er kreativitet som noget nyt, innovation som nyt og nyttigt, og entreprenørskab som nyt, nyttigt og nyttiggjort.

Fælles Mål bygger rammerne for håndværk og design

"Hvis håndværk og design skal være til gavn og glæde for andre, så skal vi til at have et andet perspektiv på faget. Jeg synes, at vi skal spørge os selv: Skal man blive ved med at lave ting til selv selv og sin mor? Det bliver et lukket fag, hvor børnene kommer og spørger, om det er godt nok, eller siger, det skal være færdigt nu, for mor har fødselsdag i morgen".

"Nej, nej, hun har fødselsdag i dag", udbryder en sløjdlærer, og mange griner genkendende.

Ove Eskildsen spørger, om ikke innovation og entreprenørskab i H&D kan kobles til intentionen med den åbne skole. Kan man forestille sig at samarbejde med kirke, plejehjem, børnehave, måske endda erhvervslivet?

"Men er det ikke synd at fjerne gaveelementet fra faget?" spørger en lærer "De får jo også noget ud af at komme hjem med noget, som de er glade og stolte over".

Der skal være plads til begge dele, svarer Ove Eskildsen.

"Vi skal ikke forlade det helt, bare åbne op. Jeg tror, at det giver noget, at det man skaber, skal være til nogen - gerne en fremmed. Så gør man sig mere umage. Det handler om brugerorienteret design. Formålet er, at man ved at interviewe brugeren opnår indsigt i viden om et givent område ved hjælp af en person med førstehåndskendskab. Får adgang til persons følelser, motiver og oplever, så tingen bliver designet til hende".

Lærer til lærer: Store tanker kræver store masker

Ikke en knage, men en hook

Ove Eskildsen giver de seks borde med lærere en case-opgave. De skal være deltagere på et håndværk og design-hold, som indgår et samarbejde med 0. klasse. De små har været en tur i Odense Zoo, og da de samtidig mangler tøjophæng, vil det være en sjov ide, at få de to temaer til at hænge sammen.

"Der skal fremstilles en hook til hver enkelt elev i 0. klasse. Det er med vilje, at jeg vælger ordet hook. For hvis jeg siger knage, så ved eleverne allerede, hvad er det er, og så tænker de alle i samme retning".

Lærer til lærer: Yarn bombing the flag

Der bliver mumlet. Nogle godtager det, mens andre synes, det er noget pjat.

De skal foretage research inden de går i gang, og da Ove Eskildsen ikke har kunne få 25 elever 0.-klasses-elever med, som de kan interviewe, fortæller han dem om klassen - at de interesserer sig for gymnastik, fodbold, Britney Spears, og han sender lærerne ind på odensezoo.dk, for at de kan forestille sig, hvad eleverne har set.

"Og så får I et benspænd. Alt hvad I får til at fremstille hooken er et stykke masonit til prøven, og et stykke krydsfiner til den endelige. Og så har I dekupørsaven. I virkeligheden skal der selvfølgelig mere ind over - læder, stof, cykelslanger. Men kun hvis det giver mening. Man skal være ærlig over for designet og bruge de materialer, der passer til designet".

Lærer til lærer: Håndværk&Design-kursus Vallekilde 

Ikke sværere end en symaskine

Spørgsmålene vælter frem. Flere håndarbejdslærere ser lidt usikre ud. De spørger, hvordan de skal kunne undervise eleverne i at bruge en dekupørsav, når de ikke selv kan. Og om det er forsvarligt at lade dem bruge den allerede fra 4. Klasse.

En sløjdlærer vil vide, hvordan skal hooken sættes fast. Han får at vide, at de kan bruge sav, bor, sandpapir, lim og dyvler. "Dyvler - er det ikke ligesom dem fra Ikea?", spørger en kvinde. Og får svar i en dyb latter.

Heidi Dalsgaard og Lisbet Langer, som begge er håndarbejdslærere fra Midtskolen i Faxe går straks i gang med at tegne og design en giraf på papir. De to Haslev-sløjdlærere Allen Meyer fra Nordskovskolen og Jens Jørgen Stokholm fra Vibeengskolen taler også om giraffer, men vil hellere lave et næsehorn. Desværre er der ikke næsehorn i Odense Zoo, og de diskuterer hvor vidt lim holder godt nok til girafører, eller om de skal mini-dyvles med tændstikker.

Ove Eskildsen giver en lille indføring i, hvordan man bruger dekupørsaven, mens de første sløjlærere allerede er i gang med at skære deres dyr ud.

Se Ove Eskildsens vise, hvor let dekupørsaven er at bruge her:

Og i løbet af de næste to timer fødes flamingoer, papegøjer, giraffer, næsehorn (selv om de ikke findes i Odense), slanger og aber. De bliver tilmed malet, og undervejs går diskussionen om, hvor det nye fag skal hen.

Programmet er tætpakket. Efter workshoppen kommer læringskonsulenten fra Undervisningsministeriet og taler nye Fælles mål, og på dag to skal de prøve en af de to andre workshops 'Design i dialog med stedet', hvor kollegerne har yarnbombet Vallekildes omgivelser og 'Kreativitetsfremmende designprocesser', hvor der bliver arbejdet med arbejdslivets monstre i plexiglas.

Læringskonsulenten brænder for håndværk og design 

Og skulle klingen knække....: