Ministeriet: Måske har Norddjurs-eleverne oplevet 'gentestnings-effekt'

Undervisningsministeriet har nu svaret Norddjurs Kommune, som stillede spørgsmål om de nationale test efter mærkelige udsving i elevernes resultater. Ministeriet svarer, at testene er tilstrækkeligt sikre til at vurdere elevernes faglige niveau inden for de områder, de tester - men at elevernes udsving måske skyldes, at de tog testene med så kort tids mellemrum.

Publiceret

adaptive test

De danske nationale test er såkaldte adaptive test. Det betyder,at når eleverne i Norddjurs Kommune tager testen frivilligtmed kort tids mellemrum, er det ikke de samme spørgsmål, de skalbesvare igen og igen. Eleverne i 6. klasse logger sig for eksempelind på 6.-klasselæsetesten, og så henter systemet en opgave fra enkæmpemæssig opgavebank. Når eleven har taget tre opgaver inden forhvert af de tre områder i læsetesten - afkodning, sprogforståelseog tekstforståelse - tilpasser testen sig ved hjælp af en adaptivalgoritme til elevens niveau og trækker derefter kun opgaver indenfor en vis sværhedsgrad. Efterhånden bør opgavernes sværhedsgradmatche elevens faglige niveau så godt, at eleven svarer rigtigt påhalvdelen og forkert på halvdelen af opgaverne.

Den elev, der sidder ved siden af, får altså nogle andreopgaver, og tager eleverne den samme test ugen efter, vil de kunved et tilfælde kunne ramme ind i de samme opgaver som sidst.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleleder: Testresultater svinger, som vinden blæser 

Som Folkeskolen fortalte i sidste uge har Norddjurs Kommune kontaktet ministeriet om testene, fordi Ørum Skole oplevede, at testresultaterne svingede som vinden blæser, da de samme elever tog de samme test med kort tids mellemrum. Det fik kommunen til at spørge, om testene er tilstrækkeligt valide til lærerens brug, til at måle elevernes progression og til at måle resultater på henholdsvis skole-, kommune- og landsniveau.

'En vis usikkerhed'

I sit svar understreger kontorchef Rasmus Vanggaard Knudsen, at testene kun er ét blandt flere redskaber for både lærere, forvaltning og politikere.

"I vurderingen af testresultatet skal det tages med i betragtning, at der i forbindelse med alle test og prøver er en vis usikkerhed forbundet med bedømmelsen af et resultat - og det er uanset, om der er tale om computerbaserede test eller papirbaserede test. Den statistiske usikkerhed er størst på elev- og klasseniveau, mens den statistiske sikkerhed på grupper af elevers testresultater er høj, især på kommunalt og nationalt niveau. Overordnet vurderes den statistiske sikkerhed i testene til at være på niveau med andre test og prøver", skriver Rasmus Vanggaard til Norddjurs Kommune.

Han har fortsat ikke set samtlige elevers resultater i de frivillige test, men skriver i sit svar, at de mystiske udsving, som lærerne har set i elevernes test kan skyldes såkaldt "gentestningseffekt".

"Der vil i de fleste pædagogiske test være tale om en gentestningseffekt, når den samme test tages flere gange og i særdeleshed, når testen tages med kun en uges mellemrum. Styrelsen vil lave en analyse, der skal se nærmere på, om der er en gentestningseffekt ved brug af de nationale test, og hvor udbredt en sådan gentestningseffekt evt. vil være. Det vil være en stor hjælp, hvis styrelsen i den forbindelse må inddrage jeres eksempel i analysen og må kontakte jer for yderligere oplysninger", skriver Rasmus Vanggaard Knudsen til Norddjurs Kommune.

Imidlertid er de nationale test adaptive, hvilket medfører, at det ikke er de samme opgaver, elevene møder, selvom de tager testen flere gange. Folkeskolen.dk forsøger at få fat i Rasmus Vanggaard for at spørge ham til, hvad en sådan gentestningseffekt går ud på, og hvordan den kan betyde, at eleverne har både fremgang og tilbagegang fra test til test.

"Det er en skam at vi har smidt hundrede af millioner af kroner ud på noget der ikke virker efter hensigten. Men det er en endnu større skam at man fortsat prøver at bilde befolkningen ind, at de nationale test virker, og at man ikke lader videnskaben få adgang til at dokumentere hvor stor sikkerhed/usikkerhed der er og hvor dårligt/godt de rent faktisk måler", skriver medlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs, Ulf Harbo, Enhedslisten, i et debatindlæg om svaret på folkeskolen.dk 

Debat: Norddjurs Kommune udfordrer de nationale test

Læs hele svaret via linket til højre.

Læs mere

Undervisningsministeriets svar til NorddjursKommune