Andrea her ikke set Big Ben i virkeligheden, men hun synes, at bygningen var så flot, at det kunne være spændende at designe den i programmet.

Håndværk og design får nye muligheder med 3D-print

Matematik og håndværk og design spiller perfekt sammen, når man skal designe sit drømmehus til 3D-print. 6.-klasserne på Blågård Skole – og deres lærere - har fået et væld af nye kompetencer i en uge med besøg af eksperter i læring med 3D-print.

Publiceret
Matematiklærer Kasper Winberg synes, der er utroligt mange muligheder i at arbejde med 3d-print. I øjeblikket forberede eleverne sig til at blive interviewet på engelsk om projektet på en messe i Malmø.
Sezer og Omar var hurtigt færdige med deres huse, så Konrad Andersen fra RealDream udfordrede dem til at lave Balon d'or.
Christy synes, det er sjovt at arbejde i computerprogrammet, men hun kan allerbedst lide at arbejde med hænderne i håndværk og design.
RealDream har haft små printere med ud til at printe elevernes modeller.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er mange spir på Westminster Palace, og når alt skal sættes sammen af geometriske former i et avanceret computerprogram, skal der koncentration og præcision til. 12-årige Andrea har da også øjnene låst til skærmen og et fast greb om musen.

"Det var super svært de første dage, fordi man skulle forstå programmet. Og jeg var dødtræt. Men nu har jeg vænnet mig til det. Og det bliver sejt, når jeg får den printet", siger hun.

Opgaven lød på enten at designe sit drømmehus eller at genskabe en eksisterende bygning. Christy, der sidder ved siden af med musik i ørerne for at holde koncentrationen, har valgt Vallø Slot. Hun drejer med øvet hånd modellen rundt på skærmen og tilføjer nye detaljer.

"Det er sejt, at vi kan få det printet, som vi selv har designet. Hvis jeg skal vælge, er jeg nok mest til at bruge hænderne til at lave ting. Men det her er også sjovt. Jeg glæder mig helt vildt til at få den printet", siger hun og understreger hvert ord med dansende hænder.

Målene passer perfekt ind i årsplanen

Ideen til projektet kom sidste år, hvor billedkunstlæreren og matematiklæreren ville lave tværfagligt projekt om et drømmehus. Men det blev aldrig til virkelighed. Så i år tog lærerstuderende Kasper Emil Winberg, som har 6.-klasserne i matematik, fat i ideen igen i samarbejde med håndværk- og designlærer Shahriar Madjd. Skolens økonomiske leder kendte til firmaet Real Dream, som laver forløb med 3D-print.

"Vi søgte og fik 10.000 kroner fra Københavnermodellen, og jeg kontaktede RealDream og fortalte dem om vores ide. De var med det samme med. Og så udviklede de hele konceptet for ugen. Det har været helt fantastisk for os lærere, fordi de kom med et forløb, som passede perfekt ind i vores årsplaner", fortæller Kasper Winberg.

Lærerne har fungeret mere som vejledere end undervisere i løbet af ugen, fordi folkene for RealDream har taget sig af al undervisning. De to ejere af firmaet Tom Rasmussen og Nynne Spuur har nemlig begge en pædagogisk baggrund. Tom Rasmussen er sløjdlærer og har efterfølgende arbejdet 13 år som it-pædagogisk konsulent, og Nynne Spuur er cand. mag. i pædagogik med speciale i it-didaktik.

"Jeg laver læringsforløbene ud fra læringsmålene, så jeg integrerer videns- og færdighedsmålene i forløbene. Eleverne får den fulde læring i løbet af ugen, men successen handler om, at vi griber fat i deres motivation", fortæller hun.

RealDream har haft små 3D-printere med ud til at printe små modeller af elevernes ideer undervejs. De endelige bygninger printer de på store 3D-printere hjemme i firmaet.

"Eleverne laver også skitser i hånden, og vi går igennem hele designprocessen. Hvis det var et rent håndværk og design-projekt, ville vi nok også have bygget det i mælkekartoner først. Det her handler om også have give dem nogle 21st century skills. Vi bevarer det taktile i håndværk og design, men transformerer det samtidig over i en ny dimension", fortæller hun.

Nynne Spuur og Tom Rasmussen laver også 3D-forløb for børn med særlige behov. De fortæller at de hver gang lægger mærke til, hvordan det er andre elever, der brillerer her, end normalt. Programmet kræver tålmodighed og koncentration, og her er det ofte de mere stille og lidt nørdede elever, der laver de seje ting, end de hurtige, meget verbale elever, som normalt er dem, der fører an.

Matematik og håndværk og design passer perfekt sammen

Håndværk og design-lærer Shahriar Madjd er meget begejstret for projektet. Eleverne får afprøvet designprocessen fra ide over bearbejdning og til det endelige produkt.

"Men samtidig får de indblik i, hvad der er muligt at skabe med de nye medier. For mig handler det her fag også om at give dem redskaber til at møde de udfordringer de får senere, og der synes jeg, at det er vigtigt, at de også møder den her form for design".

At eleverne formgiver med mus og skærm i stedet for filtenål eller dekupørsav ser han ikke noget problem i, fordi de har arbejdet med andre materialer i årets tidligere projekter.

"Man kunne også sagtens forestille sig et opfølgende projekt, hvor man lavede husene i træ eller ler og talte om materialekendskab, bearbejdning og håndværksmæssige færdigheder".

Shahriar Madjd og matematiklærer Kasper Winberg er enige om, at materiel design og matematik hænger utroligt godt sammen.

"Det tværfaglige samarbejde er helt fantastisk. Vi har haft om bæredygtighed og resurser, og håndværk og design, matematik og naturfag er helt naturlige sammen. Jeg havde for eksempel en dreng sidste år, som havde givet helt op på matematikken. Men da han kom ned i sløjdlokalet, havde han ingen problemer med at finde centrum af en cirkel, og pludselig forstod han, at han faktisk kunne masser af matematik", fortæller Shahriar Madjd.

Og Kasper Wingaard er heller ikke i tvivl om, at det at arbejde med rumfang og målestoksforhold på den konkrete måde i håndværk og design giver utroligt meget.

"Som jeg ser det, sker det alt for lidt. Matematikken bliver meget mere håndgribelig for eleverne, når man arbejder sammen med håndværk og design. Og i virkelighedens verden arbejder man jo næsten aldrig med ét fag ad gangen, så det giver meget mere mening at arbejde med emnerne på tværs".

Elever fra andre årgange har vist stor interesse for projektet, og Shahriar Madjd og Kasper Winberg er i øjeblikket ved at finde ud af, om skolen kan indkøbe 3D-printere selv, for de kan sagtens forestille sig at lave flere projekter i samme stil.

Ballon d'or i 3D-print

Ude i fællesrummet sidder Omar og Sezer fra 6.a. De er blevet hurtigt færdig med deres huse, fordi de skalerede ambitionerne ned, og så havde de brug for en pause væk fra de andre. Men Konrad Jon Andersen, som tager sig af den meget tekniske del hos RealDream, har spurgt, om de kunne finde ud af at designe fodboldpokalen Ballon d'or. Så nu sidder de to drenge i en sofa med nakkerne bøjet over hver sin bærbare.

"Det var ret svært i starten at arbejde i programmet. Jeg ville lave Rundetårn, men det var alt for svært. Men ser her", siger Sezer og viser stolt en perfekt model frem.

Omar glæder sig meget til de får den printet, og de diskuterer ivrigt, om den kan blive guldfarvet, eller om det går i sølv.

"Jeg synes, det er mere kreativt at sidde med computeren, end når vi arbejder i træ. Men det er også, fordi det er sjovt, at vi kan få Ballon d'or, for jeg går meget op i fodbold".

Powered by Labrador CMS