Det er ikke første gang, formanden for Lærerforeningens skole- og uddannelsespolitiske udvalg Bjørn Hansen, hører om uforklarlige udsving, når eleverne tager de samme test flere gange.

DLF: Så skrot dog de test, hvis de ikke virker

Danmarks Lærerforening bakker op om professor Peter Allerups opfordring til, at målesikkerheden i de nationale test nu bliver undersøgt grundigt. "Vi kan ikke leve med, at man bruger så mange kræfter på at måle folkeskolens resultater, hvis målesystemet ikke virker. Så skrot det dog", siger formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg, Bjørn Hansen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At lærere i Norddjurs Kommune oplever, at testresultaterne svinger op og ned, når de samme elever bliver testet med kort tids mellemrum, kommer ikke bag på Bjørn Hansen.

"Det har vi hørt før - lærere der undrer sig over, at de tage de samme test og får vidt forskellig resultater".  

"Stol dog på, at lærerne er professionelle og kan evaluere eleverne", siger Bjørn Hansen. "Lærerne har altid brugt test og evalueringer, fordi det er vigtigt i forhold til at give eleverne den feedback, som forskningen viser gavner".

Danmarks Lærerforening har aldrig bakket op om indførelsen af obligatoriske nationale test.

"Stol på lærernes professionelle vurdering i stedet for, at vi skal bruge tid på nogle test, som tilsyneladende ikke fungerer efter hensigten, og som heller ikke er egnet til at måle alt det, vi gerne vil have målt", siger Bjørn Hansen og peger på, at det afgørende er, om skolens elever lærer det, de har brug for for at klare sig i uddannelsessystemet og ikke mindst at de bliver livsduelige mennesker.

"Hvis lærerne sætter ind med det, der er foskningsmæssigt belæg for, virker, så må man også stole på, at det lykkes".

Powered by Labrador CMS