Pædagoger er uenige om inklusionsmetoder i skolen

Skal inklusion foregå i klassen, eller kan den også understøttes ved at tage børn med særlige behov ud af klassen? Det spørgsmål deler pædagogerne, viser forskningsprojektet 'Pædagoger i folkeskolen'. Her har 398 pædagoger forholdt sig til to fiktive dilemmaer, skriver fagbladet Børn&Unge. I det ene mener 50 procent, at de to drenge med særlige behov skal være i 1. a i alle timerne, mens 40 procent siger, at de bør tages ud af klassen i nogle af timerne. ”Vi har stillet spørgsmål, som rummer faglige dilemmaer, så det er ikke overraskende, at der er meget stor uenighed om centrale spørgsmål,« siger af forskerne bag projektet, adjunkt Merete Monrad fra Aalborg Universitet. Samme faglige uenighed gør sig gældende blandt lærere, tilføjer hun.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn&Unge: Pædagoger er uenige: Inklusion og undervisning deler vandene