It kan ifølge lærerne i projektet give en bedre undervisningsdiffentering, siger Stefan Ting Graf

Lærere: It giver mere undervisnings-differentiering

En fokuseret indsats med it kan føre til bedre differentiering af elevernes undervisning. Det er hvad lærerne selv rapporterer i stort demonstrationsprojekt, hvis foreløbige resultater i går blev fremlagt på en konference i København. På inklusionsfronten er resultaterne knap så opløftende. Forskeren bag undersøgelsen opfordrer dog til, at man tager resultatet med et gran salt, indtil den endelige analyse er klar.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dag løftede forskere sløret for de foreløbige resultater fra et stort demonstationsskoleprojekt, hvor de i halvandet år har fulgt 20 skoler, der hver især har arbejdet med øget inddragelse af it i undervisningen.

En af de ting, der skulle undersøges, var, om en fokuseret it-indsats kan medvirke til mere undervisningsdifferentiering og øget inklusion.

Lektor og ph.d. ved UC Lillebælt og videncenteret læremiddel.dk Stefan Ting Graf kunne på en konference på Crown Plaza i København afsløre, at lærerne i den del af forsøget, han har arbejdet med, vender tommeltotten opad, når det kommer til it og undervisningsdifferentiering.

It virker - hvis man bruger det klogt

Lærerne blev inden forsøget bedt om at vurdere på en skala fra 1-6, om it understøtter deres arbejde med at differentiere undervisningen, og samme spørgsmål blev stillet efter forsøget. Her svarede lærerne i gennemsnit 0,25 skalatrin højre efter førsøget.

"En beskeden forandring, men dog en forandring", lød det fra Stefan Ting Grad, som dog opfordrede til, at man tager resultaterne med et gran salt, da der stadig mangler meget dataanalyse.

"Når lærerne oplever en fremgang er det dog ikke helt spildt. Det ville have været værre, hvis indsatsen havde påvirket vurderingen i negativ retning", sagde han.

Ingen fremgang på inklusion

På inklusionsdelen har forskerne dog ikke kunne registrere en ændring i lærernes vurdering.

"Der er forsvindende lille forskel på, hvordan lærerne vurderer hvor meget deres elever føler sig som en del af fællesskabet", fortalte Stefan Ting Graf. 

"Det kan man tolke på rigtig mange måder. Dels har lærerne har en stabil opfattelse af, om eleverne er en del af klassefællesskabet. Det er ikke noget, der rykker sig med det samme", sagde han.

"Man må også spørge: Hvad har udgangspunktet været? Hvis lærerne i forvejen sætter inklusionen på 5-6 i skalatrin, er der meget lidt mulighed for at rykke sig. Vi har en ide om, at lærerne generelt har en opfattelse af, at deres elever er velintegrerede i klassen, og derfor kan stigningen ikke være så stor".

Også her understregede forskeren, at der resultaterne er foreløbige og svære at analysere på.

"Man kan være inkluderet i visse perioder - ekskluderet i andre. Hvad er det for et inklusionsbegreb man har? Det skal klarlægges bedre. Her er det bare en overordnet indikator", sagde han.

Demonstrationsskoleforsøgene afsluttes til nytår.

Læs mere om demotrationsskoleforsøgene ved at følge link til højre.

Powered by Labrador CMS