DLF's evaluering af lærernes arbejdstid erstatter ikke den fælles evaluering, som parterne i overenskomsten har forpligtet sig til, understreger formand for overenskomstudvalget i DLF Gordon Ørskov Madsen.

DLF: Lærerne skal evaluere arbejdstiden

I uge 45 og 46 inviterer DLF alle lærere til at evaluere, hvilken betydning arbejdstidsbilaget fra forårets overenskomstforhandlinger har for deres hverdag. Evalueringen erstatter ikke en aftalt fælles evaluering med KL, understreger DLF-udvalgsformand.

Publiceret

Den fælles evaluering

Med udgangspunkt i målet om at skabe størst mulig kvalitet iundervisningen, understøtte et godt arbejdsmiljø og styrke densociale kapital, gennemfører parterne en fælles opfølgning ogevaluering af effekten af den centrale og lokale indsats jf.ovenstående.

Dette gennemføres første gang i skoleåret 2015/16 og skal giveen vurdering af hvorledes de beskrevne initiativer styrker målet,så lærernes og ledernes muligheder for at løse opgavernekvalificeres.

På baggrund af opfølgningen vurderer de centrale parter løbendebehovet for at følge op med andre initiativer herunderaftalebaserede løsninger.

Kommunen redegør for overvejelserne vedrørenderessourceallokering og prioritering for folkeskoleområdet. Pågrundlag af dette følger de lokale parter udviklingen på skolernemed henblik på at kunne understøtte processen gennem vidensdelingog initiativer på kommunalt niveau.

Tillidsrepræsentanten og skolelederen drøfter tilsvarendeinitiativernes implementering på skolen og effekten i forhold tilde formulerede målsætninger. Tillidsrepræsentanten skal i denforbindelse sikres den nødvendige ra1nme til at kunne udføreopgaven, der også indbefatter løbende dialog med lærerne og med denlokale lærerkreds.

De centrale parter følger på samme måde op på initiativerneseffekt og understøtter det lokale arbejde, bl.a. på baggrund af dekommunale parters vurdering af effekten i kommunerne. De centraleparter vil endvidere vurdere behovet for at gennemføre fælleskvantitative undersøgelser. Parterne konkretiserer i fællesskabopfølgningen og evalueringens nærmere indhold i løbet af foråret2015.

Kilde: Forhandlingsprotokol 15. februar 2015 (Se heleoverenskomsten via link til højre)

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerforliget: Et ekstra løntrin og fokus på forberedelsen

KL: Kommunerne arbejder seriøst med arbejdstidspapiret

Formand for KL's løn- og personaleudvalg og borgmester i Høje-Taastrup Michael Ziegler fortæller, at første møde om evalueringen af arbejdstidspapiret er sat til begyndelsen af november.

"Mit indtryk er, at det faktisk er noget, der arbejdes seriøst med i alle 98 kommuner", siger Michael Ziegler.

Han tror, at arbejdstidspapiret har stor betydning på skolerne.

"Min egen fornemmelse er, at det gør en forskel i forhold til at få skabt normalitet, ro og gensidig tillid på skolerne. Det har en betydning for stemningen ude på skolerne. Men det er den fælles opfølgning og evaluering af effekten af den centrale og lokale indsats, der skal vise, hvilken forskel".

Arbejdsretten skal løse uenighed om forberedelsestiden

 

Lærerne skal udfylde spørgeskema i fællesskab

Læs mere

Læs hele aftalen her