Vinderholdet fra Vonsild Skole imens de filmer et klip til deres vinderfilm.

DM i Design gør det sjovt at arbejde med tabuer

Der blev klippe-klistret til den store guldmedalje, da elever fra 7. og 8. klasse arbejdede med emnet ensomhed i 12 timer til DM i Design. De designstuderende, der undervist eleverne, var meget imponerede over elevernes evne til at diskutere dybe spørgsmål.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor meget af dig selv vil du opgive for at være med i en gruppe? Det spørgsmål arbejdede elever fra Vonsild Skole med i 12 timer, da de deltog i DM i Design. Resultatet blev en film om en pige, der tager et nøgenbillede af sig selv i håbet om at blive accepteret i klassens pigegruppe. Filmen sendte eleverne fra Vonsild Skole til tops i konkurrencen, men for pigen i filmen var historien mere dyster. Billedet af hendes nøgne krop blev til stor morskab for hele skolens elever spredt vidt og bredt.

Sammen med andre elever fra 7. og 8. klasse har eleverne fra Vonsild Skole i 12 timer arbejdet med teamet 'Inside out', som handler om det at føle sig i eller uden for en gruppe. Med animationsfilm har eleverne visualiseret de følelser, de forbinder med at føle sig udenfor.

Eleverne mødtes en fredag i slutningen af august, efter skoleklokken havde ringet til weekend. Undervejs fik de kyndig hjælp af designstuderende, og spørger man en af de designstuderende, var niveauet højt blandt eleverne.

"Jeg er virkelig imponeret over, hvor gode eleverne var. I år havde vi stillet et lidt dybere spørgsmål til eleverne end tidligere, og jeg er overrasket over, hvor gode de var til at tage det til sig og forstå de dybere lag i forhold til emnet. De kunne snakke utroligt imødekommende og åbent med alle om emnet. Jeg havde ellers troet, at det ville være rigtigt svært for dem, fordi emnet er tabu", fortæller Rosa Kristoffersen, der har været assistent på DM i Design de seneste to år.

Se vinderfilmen:

Med designprocesser kan man arbejde med svære emner

Da størstedelen af eleverne ikke har arbejdet med animationsfilm før, blev eleverne om fredagen introduceret for videoer og billeder af designløsninger, og derefter blev de kørt igennem mindre designøvelser. 

"Det er vigtigt, at vi kører eleverne igennem forskellige faser, så det ikke bare bliver kastet direkte ud i det. For så ville eleverne slet ikke forstå, hvad en designproces er", forklarer Rosa Kristoffersen.

Eleverne fik derfor først udleveret temaet for konkurrencen, da de møder ind lørdag formiddag. Aftenen forinden havde de designstuderende talt om, hvad de havde observeret blandt eleverne.

"Vi studerende havde en gruppe hver, og så snakkede vi om, hvordan eleverne arbejdede sammen i deres grupper. Vi havde for eksempel en gruppe, hvor en af eleverne bestemte det hele. Så for at sikre de bedste vilkår for alle eleverne, revurderede vi om aftenen og fandt ud af, at vi skulle lave nogle øvelser, hvor alle fik noget at skulle have sagt", fortæller hun.

Rosa Kristoffersen er overbevist om, at det, at bruge design til at arbejde med svære emner, er en rigtig god ide.

"Det er en god måde for dem at arbejde med noget, der er lidt tungt. Selvom vi kun har dem i kort tid, har vi mulighed for at præsentere dem for, hvordan de kan bruge designværktøjer til at snakke om emner, der er svære at snakke om. For det bliver meget lettere, hvis man integrerer humor og leg på den måde".

Derfor er hun også glad for at få lov til at være med til at vise eleverne, at man kan arbejde med følsomme emner i de kreative fag.

"Da jeg gik i folkeskolen, og vi havde samtaler med læreren om netop at føle sig udenfor, kan jeg huske, at vi alle sammen bare kiggede ned i vores borde. Det hjalp os ikke meget at tale om problemerne, og det var endda selvom, vi lige havde arbejdet med emnet i dansk, hvor vi havde læst tekster om emnet. For når det kom fra en tekst, der var skrevet af en eller anden forfatter, så var det på en eller anden måde puttet op på en piedestal. Hvis man i stedet for eksempel havde lavet noget tværfagligt med billedkunst og dansk, hvor man kunne forene begge fag, bliver det blev det mere håndgribeligt for eleverne", vurderer Rosa Kristoffersen. 

En hel uge med design og innovation