Søren Peter Dalby Andersen

Blog

Blok 3 - Skoleelever udvikler fremtidens kraftværk

Kreativitet og opfindsomhed er i fokus, når ca. 225 syvende klasse-elever på Antvorskov Skole i Slagelse og Langhøjskolen i Hvidovre i uge 39 skal give deres bud på fremtidens kraftværk.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De otte syvende klasser sætter i deres projektuge fokus på energi og kaster sig ud i en konkurrence om at skabe en ny kraftværksblok til Danmarks største kraftværk, Avedøreværket.

Søren Peter Dalby Andersen

Min erfaring, fra lignede projekter, er at eleverne virkelig får mulighed for at udfolde deres kompetencer når de samarbejde med lokale virksomheder. De skal være innovative og arbejde tværfagligt med projektet om at skabe fremtidens kraftværk. Det gør undervisningen både aktuel og relevant for eleverne, og sætter samtidig deres faglighed i spil.

Kravet til deres løsning er, at kraftværket skal kunne producere energi til gavn for samfundet på en fremsynet og bæredygtig måde. Men udover at finde på en god ide, skal eleverne også udforme en fysisk model, der viser deres løsning. Dermed får vi gang i flere kreative sider på en gang.

Avedøreværkets tredje kraftværksblok

Avedøreværket, der forsyner omkring 215.000 københavnske hjem med fjernvarme og over 600.000 danske hjem med strøm, består i dag af to kraftværksblokke. Eleverne skal nu opfinde en tredje og fiktiv kraftværksblok, som skal kunne bygges på Avedøre Holme, hvor Avedøreværket ligger.

”Jeg glæder mig meget til at se, hvad eleverne kommer med af forslag. I DONG Energy er vores el- og varmeproduktion i dag hovedsagligt baseret på havvindmølleparker og kraftvarmeværker, der fyrer med træ, halm, kul og gas. Det kan være, at der kommer nogle helt andre forslag på bordet, som vi kan lade os inspirere af i fremtiden,” siger Niels Christian Kjær, der er kraftværkschef for Avedøreværket.

Eleverne præsenterer deres projekter for en jury den 3. oktober på Avedøreværket, hvor der bliver kåret en vinder. Alle interesserede har mulighed for at overvære finalen og samtidig komme ind og se Danmarks største kraftværk. Avedøreværket holder nemlig åbent hus d. 3. oktober, så alle kan få en rundvisning og høre mere om, hvor vi får vores el og varme fra.

Se mere om åbent hus på Avedøreværket på www.dongenergy.com/åbenthus

Fakta om skolekonkurrence:

Deltagere:

* Antvorskovskole, Slagelse (fem 7. klasser 150 elever)

* Langhøjskolen, Hvidovre (tre 7. klasser 75 elever)

* Tværfaglig projektuge hvor alle fag indgår, men med vægt på innovation og entreprenørskab

Hvordan foregår det?

* Eleverne arbejder på tværs af klasser

* Eleverne skal arbejde med små 3D-printede containere i størrelsesforholdet 1:20 (ca. 33 cm lang og ca. 14 cm bred)

* I containerne kan eleverne bygge deres projekter – nærmest som et dukkehus

* Lærerne på hver enkelte skole skal udvælge seks containere, der skal vises frem som klassens samlede projekt (deres bud på Blok 3) i cirkusteltet på Avedøreværket d. 3. oktober

* To projekter bestående af seks containere med indhold + formidlingsplanche og præsentation på skærm udstilles på Avedøreværket

* Alle 225 elever deltager så vidt muligt i finalen d. 3. oktober på Avedøreværket, men den enkelte skole udvælger et hold, der skal stå for at præsentere skolens projekt for juryen

Jury:

* Mikkel Bohm – direktør for Danish Science Factory og direktør for det nationale center for Natur, Teknik og Sundhed (NTS)

* Pia Bech Mathiesen – adm. direktør Danfoss Universe og medlem af Designrådet og bestyrelsesmedlem i Designmuseum Danmark og Designskolen Kolding

* Lone Isaksen – udviklingsdirektør for Experimentarium

* Hans Henrik Poulsen - leder af Technology Concepts i DONG Energy Thermal Power

Konkurrencen er arrengeret via et samarbedje mellem KlimaZirkus og DONG Energy. Læs mere her: www.blok3.dk

www.snitfladen.dk har sammen med UVM og Design To Improve Life udgivet en guide til hvordan du kan anvende innovation i din daglige undervisning. Læs mere her: http://www.emu.dk/modul/innovation-i-praksis