"Vi har ikke en reel mulighed for at forhandle en maksimalt undervisningstimetal, der sikrer den forventede forberedelse og efterbehandlingstid", siger Henrik Hansen, kredsformand på Lolland-Falster.

Kredsformand: Fast tilstedeværelse beskytter lærerne

Fast tilstedeværelse eller fleksibilitet. De delegerede var ikke enige om, hvordan trædestenene mod bedre arbejdsforhold for lærerne bedst er placeret.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Lærerne er mange steder så pressede, at de næsten accepterer alt for at få lov til at gå hjem. Det kan føre til manglende registrering og grænseløst arbejde", sagde formand for Lolland-Falsters Lærerkreds Henrik Hansen og fortalte, at lærerne i hans kreds har fast tilstedeværelse, og at kredsen ikke som andre steder har forsøgt at forhandle en pulje, der betyder, at lærerne kan arbejde hjemmefra i nogle timer om ugen.

"Vi har ikke en reel mulighed for at forhandle en maksimalt undervisningstimetal, der sikrer den forventede forberedelse og efterbehandlingstid", siger Henrik Hansen.

"Man kan ikke forberede sig på kommando" 

Han vil meget gerne høre andres erfaringer.

"Det er vigtigt, at vi får drøftet de mange forskellige trædesten, så vi alle blive bevidste om, forklare og stå inde for vores forskellige strategier. Jeg kan forklare vores strategi over for vores medlemmer. Men jeg vil også gerne kunne forklare, hvordan andre kredses strategier fører frem til den anden bred".

Lærerne skal ikke være kanonføde

Det fik Anette van Buren fra Sønderborg Lærerkreds på talerstolen. I Sønderborg har lærerne 35 timers tilstedeværelse og seks timer lagt ud til lærernes egen disposition.  

"De tilbagemeldinger, vi får fra vores medlemmer er, at de er rigtig glade for den fleksibilitet, der ligger i vores aftale. Nu kommer jeg fra Dybbøl, som er en af historiens store slagmarker. Og jeg nægter simpelthen at sende mine medlemmer ud som kanonføde, fordi vi skal stå rigidt på noget, som jeg kan se ikke er det, medlemmerne har brug for", sagde Anette van Buren.

Enig kongres: Lærerne skal sikres bedre arbejdsvilkår

Det fik Henrik Hansen til at bede om ordet endnu engang.

"Vi bruger ikke medlemmerne som kanonføde. Det er arbejdsgiverne, der har puttet lærerne i den situation", sagde han og opfordrede til at DLF finder et fælles standpunkt.

Bondo: Tidsregistrering gør puljer mulige

Formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo mener, at der er en måde at forene de to standpunkter. Men det kræver at medlemmerne mobiliseres og er klar til at opgøre arbejdstiden, når den ikke foregår på skolen.

Delegeret kræver større fokus på arbejdmiljø

"Jeg er enig i, at flekstidspuljer kan udfordre", sagde han og foreslog, at man bruger den del af overenskomstens arbejdstidsbilag, der handler om, at der løbende skal ske en opgørelse af lærerens arbejdstid til at forene Henrik Hansens og Anette van Burens ønsker.

"Det er sådanne diskussioner, vi skal tage med hinanden og vi bliver nødt til at få medlemmerne til at forstå, at de skal spille en aktiv rolle i det her, hvis de skal lykkes med opgaven".